منابع انسانی و ازدیاد برداشت ۲ چالش مهم صنعت نفت/ پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منابع انسانی و ازدیاد برداشت را دو چالش مهم صنعت نفت دانست و گفت: پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران ضمن تبریک هفته پژوهش با بیان اینکه مسیر توسعه صنعت نفت از تحقیق و پژوهش فناورانه می‌گذرد، اظهار کرد: به‌دلیل وزن و ارزشی که تحقیق و توسعه دارد می‌توانیم صنعت کشور را ارزش‌آفرینی کنیم و صنعت نفت را روی ریل قرار دهیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم واگن‌های نوآورانه بسازیم و شرکت نوآور خلق کنیم، تصریح کرد: اگر چنین کاری کردیم می‌توانیم ادعا کنیم صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، وگرنه اگر تحقیق و توسعه و پژوهش فناورانه را از صنعت نفت جدا کنیم چیزی برای صنعت نفت باقی نمی‌ماند.

دوران برداشت آسان نفت به پایان رسید

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور است، افزود: فرآیند تولید نفت و گاز با گذشت زمان از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده و در واقع دوران برداشت آسان نفت به پایان رسیده و نیاز است از روش‌های ازدیاد برداشت استفاده کنیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز هستند و ما باید به مدد پژوهش فناورانه، سطح قابلیت صنعت نفت را بالا ببریم، تصریح کرد: امروز اگرچه وزن پژوهش بالاست، اما سهم پژوهش‌های فناورانه کم است، ما باید سطوح قابلیت صنعت نفت را با افزایش پژوهش فناورانه ارتقا و افزایش دهیم.

وی به ذخایر نفت و گاز کشور اشاره کرد و با بیان اینکه با این ذخایر باید یک برنامه توسعه یکصد ساله داشته باشیم، یادآور شد: یکی از میدان‌های نفتی ما که هم‌اکنون در حال تولید است ۱۱۵ ساله است، در حالی که توسعه میدان سه الی چهار سال طول کشیده است. این به ما دیکته می‌کند که برنامه ما برای تداوم و پایداری تولید نفت و گاز باید ۱۰۰ ساله باشد.

استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارها برای افزایش تولید نفت و گاز در کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هم‌اکنون در برخی کشورهای نفتی همسایه از پیشرفته‌ترین ابزارها و ایده‌ها برای افزایش برداشت نفت و گاز استفاده می‌کنند، بنابراین ضرورت دارد برای ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز حتماً پژوهش‌های فناورانه را توسعه دهیم.

خجسته‌مهر با طرح این پرسش که اگر از من درباره دو چالش صنعت نفت بپرسند به‌طور قطع از منابع انسانی و ازدیاد برداشت نام خواهم برد (در یک سال اخیر اقدام‌های خوبی در این زمینه‌ها انجام شد)، اظهار کرد: نیاز است افراد زیادی برای اداره صنعت نفت در آینده تربیت شوند.

به گفته وی، ازدیاد برداشت هم یک چالش اساسی صنعت نفت است و باید به‌عنوان یک اقدام اساسی برای آن برنامه‌ریزی کرد.

معرفی ۱۴ قلم کالای راهبردی جدید به ارزش یک میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر مراقبت جدی و رصد تقاضاهای فناورانه به‌منظور تحقق بهره‌وری تولید نفت تأکید کرد و گفت: ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان از بهمن‌ماه پارسال در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شده که یکی از وظایف این ستاد بررسی مثبت یا منفی بودن این موارد است.

خجسته‌مهر به ضرورت افزایش فضای فناورانه اشاره کرد و افزود: تقاضای‌های فناورانه پنهان بسیار است و باید به‌دنبال آن باشیم. ما باید این تقاضاها را ایجاد کنیم و انتظار نداشته باشیم که شرکت‌های فناور به دنبال ما بیایند و ما باید آنها را دنبال کنیم.

وی به طرح احیای چاه‌های کم‌بازده به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناورانه کشور به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برای ۷۵۰ حلقه چاه اشاره و اظهار کرد: این ظرفیت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است و استفاده از آن به توانایی آنها بستگی دارد.

پشتیبانی دولت از فعالیت‌های پرریسک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به‌زودی ساخت ۱۴ قلم کالای راهبردی به ارزش یک میلیارد دلار همسو با ۱۰ گروه کالای پیشین معرفی می‌شود، ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران در تولید تجهیزات و ساخت کالای بار اول رتبه نخست را در کشور دارد و بالای ۳۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۱۰ میلیون یورو قراردادهایی بوده که امضا شده و حدود ۲ میلیارد دلار هم طرح برای بررسی آماده است که اینها ظرفیت‌های ارزشمندی است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: تعدد مراکز نوآورانه اگر منجر به رشد و شکوفایی شود، عین کار درست و صحیح است.

وی بر ایجاد تحول در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور تأکید کرد و گفت: مطالعات پرشماری انجام شده، اما این زیست‌بوم هم‌اکنون با موانعی روبروست. در این مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید تشویق شوند و دولت پشتیبانی‌کننده کارهای پرریسک در این موضوع باشد، همچنین مراکز صدور گواهینامه کیفیت نیاز به آیین‌نامه دارند و باید به آنها برای تأیید گواهینامه‌ها مشروعیت ببخشیم.

۹۰ طرح پژوهشی و فناورانه در حال اجراست

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه باید هر دستگاه اجرایی از جمله صنعت نفت سهمی از تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان را بپذیرد، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خودشان کنسرسیوم تشکیل دهند، یا با پیمانکاران کنسرسیوم تشکیل دهند تا از توان یکدیگر استفاده کنند و ما باید در این زمینه به آنها کمک کنیم.

خجسته‌مهر به ۹۰ طرح پژوهشی و فناورانه در حال اجرا در شرکت ملی نفت ایران به ارزش حدود ۸۰ میلیون یورو و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اشاره و اظهار کرد: در طول یک سال گذشته ۲۷ طرح با ۳۳ شرکت دانش‌بنیان و ۲۷۰ میلیون دلار قرارداد با جهاد دانشگاهی امضا شده است.

وی از کاری نو برای استفاده از توان نخبگان از سوی شرکت ملی نفت ایران خبر داد که به‌زودی فراخوان آن اعلام می‌شود و گفت: این شرکت برای نخستین بار سالانه کمک‌هزینه ۱۵ دانشجوی فوق‌لیسانس و دکتری را به‌منظور ارزش‌آفرینی همسو با پژوهش‌آفرینی پرداخت خواهد کرد که امیدواریم سال‌های آینده تعداد آن افزایش یابد.

کد خبر 465942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =