آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌ها با پکن در حوزه انرژی

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پکن در بخش‌های مختلف همچون انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) در نشست برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین که با حضور هو چون هوآ، معاون نخست وزیر چین و هیئت‌عالی رتبه چینی برگزار شد، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف و اظهار کرد: روابط تهران و پکن جایگاه رفیعی برای دو کشور دارد و رئیس‌جمهوری نیز با جدیت مناسبات فی‌مابین را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های گسترده کشور در بخش‌های مختلف نظیر ترانزیت افزود: تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پکن در بخش‌های مختلف همچون انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هرچه بیشتر از ارز ملی اقدام کنیم.

معاون نخست‌وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور اعلام کرد: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می‌کند. دو طرف در این زمینه باید بی‌شک از همدیگر پشتیبانی و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند.

هو چون هوآ با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافق‌های دوجانبه گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات استمرار داشته باشد.

کد خبر 465949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =