بومی‌سازی و ساخت داخلی تجهیزات، مستلزم اختیارات قانونی است

دبیرکارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی‌سازی و ساخت داخلی تجهیزات را مستلزم اختیارات قانونی دانست و گفت: با مجوزهایی که در سال ۱۳۹۸ به معاونت علمی ریاست جمهوری اعطا شده می‌توانیم از مدیران شجاعی که می خواهند تجهیزات را بومی‌سازی کنند اما کاغذبازی اداری دست آنها را بسته است، حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سید حمزه حسنی سه‌شنبه (۲۲ آذرماه) در نشست تخصصی «رویکردهای حمایتی از ساخت داخل در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران با اشاره به موانعی که در گذشته در مسیر ساخت و تولید تجهیزات صنعتی و بومی‌سازی وجود داشته است، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان عموما در مسیر تولید کالا و خدمات فناورانه حرکت می‌کنند که مشتریان آن هم مجموعه‌های دولتی و یا شرکت‌های نیمه‌دولتی هستند. مجموعه‌های دولتی نیز برای تدارکات و خرید کالاهای مورد نیاز خود تابع قانون برگزاری قانون مناقصات هستند.

وی با تأکید بر اینکه بومی‌سازی و ساخت داخلی تجهیزات، مستلزم اختیارات قانونی و همچنین دانشی فراتر از دانش مورد نیاز برای خریدهای معمولی و تکراری در دستگاه های اجرایی است، افزود: در روند بومی‌سازی، در بسیاری از موارد ممکن است آن مجموعه دولتی دانش فنی لازم برای طراحی فرآیند بومی‌سازی و نظارت بر آن را نداشته باشد، قوانین ممکن است اجازه اقدام مؤثر را ندهد و یا این عقد قرارداد بومی‌سازی به دلیل ابهام‌های آن بسیار زمانبر و مستلزم دریافت مجوز از نهادهای دیگر باشد.

دبیر کارگروه تولید و بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: به‌عنوان نمونه در ساخت بار اول ممکن است قیمت تمام شده نخستین محصول بالاتر از نمونه‌های وارداتی و خارجی باشد و آن مجموعه دولتی امکان خرید آن را نداشته باشد و یا ساخت بار اول ممکن است مستلزم عقد قرارداد تضمین خرید باشد که در این موارد قانون دست مدیر مربوطه را باز نگذاشته است.  

حسنی افزود: بسیاری از مجموعه‌های متقاضی تجهیزات فناورانه برای دریافت مجوز بومی‌سازی باید زمان زیادی را صرف کنند و ممکن است در مسیر بروکراسی اداری بمانند در حالی‌که هزینه فرصت از دست رفته و خسارت ناشی از نداشتن یک محصول فناورانه معمولا بسیار بیشتر از هزینه بومی‌سازی آن محصول است.

دبیر کارگروه تولید  بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: قیمت محصولات پس از بومی‌سازی به شکلی قابل‌توجه کمتر از نمونه‌های خارجی خواهد بود، به عبارتی می‌توان گفت که هزینه - فرصت بومی‌سازی و ساخت داخل در قانون برگزاری مناقصه‌های دیده نشده است. این در حالی است که با ساخت به‌موقع آن تجهیزات می‌توان در مدت کوتاهی هزینه خرید کالا فناورانه را جبران و تا سالیان سال برای کشور ارزش افزوده ایجاد کرد.

 وی با اشاره به اجرای برنامه تولید بار اول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: با مجوزهایی که در سال ۱۳۹۸ به معاونت علمی ریاست جمهوری اعطا شده است می‌توانیم از مدیران شجاعی که می‌خواهند بومی‌سازی کنند اما بروکراسی اداری دست آنها را بسته است، حمایت کنیم.

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) با قرائت پیام وزیر نفت آغاز به‌کار کرد و فردا (پنجشنبه، ۲۴ آذرماه) به‌کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 466037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =