بهره‌برداری از پروژه بازچرخانی آب خروجی از تصفیه‌خانه پساب صنعتی پالایشگاه گاز ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از گشایش پروژه بازچرخانی آب خروجی از تصفیه‌خانه پساب این پالایشگاه خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه ۴۰۰ هزار لیتر آب از خروجی پساب پالایشگاه برای مصارف فضای سبز و شبکه آب آتش‌نشانی و مصارف فرآیندی بازچرخانی و از برداشت همین مقدار آب از منابع زیر زمینی جلوگیری می‌شود.

به گزارش شانا، روح‌الله نوریان گفت: همسو با مقابله با تنش‌های کم‌آبی و با هدف کاهش مصرف آب از منابع آبی موجود، پروژه بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز در مدت کوتاه پنج ماه به بهره‌برداری رسید؛ این پروژه دارای ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار لیتر در روز است و مصرف آب پالایشگاه در فصل‌های گرم و سرد سال به‌طور میانگین از روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب متغیر است.

وی افزود: محدودیت منابع آب و افزایش تقاضا سبب شده که امروزه بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران با مشکل تنش و یا بحران کم‌آبی روبه‌رو شوند که برای کاهش مصارف آب و الگوی مدیریت مصرف آب و حفظ و صیانت محیط زیست، همچنین به‌منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آب، پالایشگاه گاز ایلام پروژه بازچرخانی آب پساب را اجرا کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام اظهار کرد: بازگردانی آب یا اصلاح آب یکی از راهکارهای استفاده دوباره از آب‌های مصرف‌شده برای استفاده در کشاورزی و صنعت است که در آن تلاش می‌شود کیفیت پساب‌ها به حد مطلوبی برسد.

نوریان ادامه داد: پروژه بازچرخانی آب خروجی تصفیه‌خانه صنعتی این شرکت با ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار لیتر در روز و با صرف هزینه ۹ میلیارد ریال برای استفاده در آبیاری فضای سبز پالایشگاه و استفاده برای مصارف آب آتش‌نشانی و مصارف فرآیندی اجرا شده است.

وی به مزایای اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: از مزیت‌های این طرح این است که افزون بر کاهش و اصلاح مصارف آب، از ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی پیشگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام همچنین گفت: روند کاهش مصرف آب در این واحد صنعتی به‌منظور استفاده بهینه از منابع آب موجود، کاهش مصارف آب در نواحی فرآیندی و غیر فرآیندی به‌عنوان یک فرهنگ در میان کارکنان و مجموعه پالایشگاه نهادینه شده است.

نوریان تأکید کرد: با نصب کنتور برای پایش آب‌های صنعتی، بهداشتی، فضای سبز، نشت‌یابی از شبکه انتقال آب آتش‌نشانی با استفاده از گاز هلیوم، کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به کم‌آبی و سازگار با آب و هوای منطقه، اصلاح فرآیندهایی صنعتی که سبب هدر رفت آب می‌شوند، انجام پروژه مشاوره‌ای امکان‌سنجی و بازطراحی سیستم تصفیه، ذخیره‌سازی و توزیع آب در پالایشگاه گاز ایلام، انجام پروژه امکان‌سنجی، طراحی مفهومی و طراحی پایه واحد سیستم خنک‌کاری برای رفع مشکلات دمایی واحدهای فرآیندی و اجرای پروژه بازچرخانی آب از جمله اقدام‌های مهم در این زمینه بوده است.

رویکرد مناسب پالایشگاه گاز ایلام در حفاظت محیط زیست

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز در سخنانی اظهار کرد: رویکرد پالایشگاه گاز ایلام در حفاظت محیط زیست در زمینه‌های مختلف مناسب است و انتظار می‌رود این اقدام‌ها استمرار داشته باشد.

وی در نشست با مدیرعامل، هیئت رئیسه و کارکنان شرکت پالایش گاز ایلام افزود: این پالایشگاه در زمینه بازچرخانی آب پساب صنعتی، ذخیره‌سازی انرژی، فرآیندهای تبدیلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای، توسعه فضای سبز و غنی‌سازی جنگل‌های پیرامونی و غیره قدم‌های خوبی برداشته است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه امحا و مدیریت پسماندهای صنعتی با ظرفیت ۱۵۰ کیلوگرم در ساعت اقدام مهمی همسو با حفاظت از محیط زیست است، ادامه داد: پالایشگاه گاز ایلام اقدام‌های ارزنده و قابل‌توجهی انجام داده که انتظار می‌رود دیگر صنایع استان نیز مانند این واحد صنعتی به حفظ محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سلاجقه تأکید کرد: ظرفیت‌های طبیعی ایلام از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری و به‌دلیل اینکه در منطقه زاگرس قرار دارد در جایگاه بالایی قرار داد؛ چهار منطقه حفاظت‌شده با دو اثر طبیعی و ملی در ایلام زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست این استان با ۱۴۳ هزار هکتار واجد گونه‌های بسیار ارزشمندی است که بعضی از آنها در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و امیدواریم روند حفاظت از این گونه مطلوب باشد.

وی تصریح کرد: بعضی از مواقع در مناطق حفاظت‌شده شاهد تصادف حیوانات وحشی با وسایل نقلیه هستیم و این مهم سبب از بین رفتن حیات‌وحش می‌شود که وزارت راه و شهرسازی با انجام تکالیف خود باید تلاش کند از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود و از این وزارتخانه درخواست می‌شود نسبت به ایمن‌سازی مناطقی که جاده‌های بین‌شهری و بین روستایی از آن عبور می‌کند، اقدام کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور یادآور شد: با اجرای این پروژه از این به بعد هر وقت تغییر کاربری صنایع، معادن و جاده‌سازی در کشور انجام شود باید ارزش منابع طبیعی و محیط زیست منطقه برآورد و خسارت‌های احتمالی آن جبران شود.

کد خبر 466081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =