تولید پایدار گاز در «جم» برای همه ایران

تولید ۹ درصد گاز کشور در پالایشگاه فجر جم به همت کارکنان و متخصصان این مجموعه و با تکیه بر توان داخل رقم می‌خورد و آنها توانستند ۵۸۰ قطعه حساس و کاربردی این مجموعه را هم با کمک دانش‌بنیان‌ها بومی‌سازی کنند.

به گزارش شانا، روزهای سرد سال در بیشتر استان‌های کشور آغاز شده و موضوع تأمین پایدار گاز و فرآورش حداکثری در پالایشگاه‌های گاز کشور بیش از هر زمان دیگر مورد توجه است تا شرکت ملی گاز ایران امسال هم بتواند زمستانی بدون دغدغه و قطعی گاز را به‌ویژه برای مشترکان خانگی رقم بزند.

به همین بهانه به استان بوشهر و شهر جم سفر کردیم تا با مدیران و کارکنان پالایشگاه گاز فجر جم درباره اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور تولید حداکثری و آمادگی برای گذر از زمستان گفت‌وگو کنیم.

>>> ببینید؛

ساخت داخل؛ تولید ملی، افتخار ملی 

شرکت پالایش گاز فجر جم از سال ۱۳۶۷ برای تصفیه گاز میدان‌های گازی نار و کنگان با ذخیره تقریبی قابل استحصال ۹۸۰ میلیارد مترمکعب گاز واقع در منطقه جم و ریز در شرق استان بوشهر به بهره‌برداری رسید. از سویی، همسو با تولید گاز خشک، حدود ۵ هزار مترمکعب در روز مایعات گازی تثبیت‌شده از دو مرحله عملیاتی تولید می‌شود. این مایعات به‌صورت نفت سبک به تأسیسات بندر سیراف واقع در ساحل خلیج فارس برای صادرات منتقل می‌شوند، همچنین پروپان تولیدی برای سیکل تبرید استفاده و ال‌پی‌جی نیز فروخته می‌شود.

تولید پایدار گاز در «جم» برای همه ایران

سیدمحمدمهدی هاشمی، مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم با اشاره به تکمیل عملیات تعمیرات اساسی در فصل تابستان برای تولید و تأمین پایدار در فصل‌های سرد امسال، به خبرنگار شانا گفت: هنر همکاران تعمیرات و نگهداری در فصل گرم نشان داده می‌شود که در واقع مجموع تلاش‌ آنها این اطمینان خاطر را می‌دهد که در فصل زمستان تولید پایدار داشته باشیم. در کنار آنها در فصل زمستان هم هنر همکاران بهره‌بردار ما در بخش عملیات مهم است که تداوم تولید پالایشگاه رقم می‌خورد.

وی افزود: تعمیرات اساسی پالایشگاه امسال در چهار ردیف شیرین‌سازی بود که مهم‌ترین واحدهای تولیدی ما هستند. گاز ترش وارد این مجموعه‌ها شده، سپس فرآیند شیرین‌سازی انجام می‌شود. در کنار آن یکسری واحدهای بهره‌برداری هستند که آنها هم باید تعمیر می‌شدند و همه این عملیات‌ها مطابق برنامه انجام شد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم تصریح کرد: اقدام مهم دیگر تعمیر و بازسازی کوره‌های زباله‌سوز پالایشگاه بود. چهار کوره در پالایشگاه داریم و برای دو کوره این کار را انجام دادیم که برای نخستین‌بار در پالایشگاه فجر جم انجام شد، از سویی، تعمیرات اساسی واحد ۸۱۰۰ را داشتیم که یک واحد جانبی است و این کار نیز هر چهار سال یکبار انجام می‌شود و خوشبختانه امسال با موفقیت تکمیل شد.

تولید پایدار گاز در «جم» برای همه ایران

تعمیرات مخازن انتقال صادرات پالایشگاه فجر جم

هاشمی به تعمیرات مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی هم اشاره کرد و گفت: انتقال صادرات پالایشگاه فجر جم از پایانه سیراف انجام می‌شود. چهار مخزن داریم که تعمیرات دو مخزن را امسال با موفقیت تکمیل کردیم، همین‌طور تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار نیز مطابق برنامه انجام شد.

وی با تأکید بر نقش حیاتی آب در روند تولید و تصفیه گاز طبیعی اظهار کرد: اگر پالایشگاه آب نداشته باشد، تأمین گاز هم موضوعیت پیدا نمی‌کند. آب مجموعه از چاه تأمین می‌شود و به‌دلیل اینکه سال‌های زیادی بهره‌برداری شده‌اند به‌طور تقریبی فرسوده‌اند، به‌طوری که حجم بسیار زیادی از آن چیزی را که باید از چاه به پالایشگاه منتقل شود از دست دادیم و تعمیر آن برای بار نخست انجام شد که در واقع آخرین گام‌های فرآیند نوسازی خطوط انتقال است.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم، تعمیر خطوط شبکه آتش‌نشانی و بررسی موارد مربوط به بهداشت، ایمنی و محیط زیست مجموعه (اچ‌اس‌ئی) برای آمادگی کامل به‌منظور تولید پایدار گاز نیز امسال انجام شده است.

تولید پایدار گاز در «جم» برای همه ایران

انتقال بخشی از گاز پارس جنوبی به جم

هاشمی همچنین اعلام کرد: به‌دلیل کاهش ظرفیت خوراک در دو حوزه نار و کنگان، یک انشعاب از خط انتقال پنجم سراسری از مجتمع گاز پارس جنوبی به پالایشگاه فجر جم کشیده شده تا در مواقع نیاز و طبق برنامه از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تولید روزانه و تعهد پالایشگاه گاز فجر جم ۸۰ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: این مقدار ۹ درصد تولید روزانه گاز کشور در زمستان است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم با تأکید بر بهره‌مندی حداکثری از ساخت داخل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این امکان در مجموعه ما فراهم است تا شرکت‌های بخش خصوصی به ما کمک و بخشی از نیازهای پالایشگاه را تأمین و تولید کنند که این امور در کارگاه مرکزی مجموعه در حال انجام است.

تولید پایدار گاز در «جم» برای همه ایران

سیدمهدی موسویان‌فرد، رئیس اداره تعمیرات پالایشگاه گاز فجر جم نیز در سخنانی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه ثابت در عملیات تعمیرات اساسی بازبینی و تعمیر می‌شود، بیان کرد: واحد خودکفایی به‌عنوان یکی از مجموعه‌ها در کارگاه مرکزی مستقر است که تأمین و جایگزینی قطعات حساس و فناوری‌های برتر را به‌عهده دارد.

بومی‌سازی ۵۸۰ قطعه حساس

وی افزود: همه قطعات یدکی مربوط به پمپ‌ها و ماشین‌آلات دوار که بیش از هزار و ۱۰۰ دستگاه دوار است توسط نفرات پالایشگاه که در کمیته خودکفایی مشغول انجام وظیفه هستند، مهندسی معکوس و نقشه‌های ساخت آنها به‌طور کامل تخصصی جداسازی شدند و هر قطعه‌ای که از شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب فناوری بخواهیم، ساخته خواهد شد.

رئیس اداره تعمیرات پالایشگاه گاز فجر جم با بیان اینکه بیش از ۵۸۰ قطعه حساس مورد نیاز این پالایشگاه ساخته و بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: تجهیزات بسیار زیاد و گران‌قیمتی در کارگاه مرکزی وجود دارد که از سوی دانش‌بنیان‌ها و به‌دست متخصصان داخلی ساخته شده‌اند.

کد خبر 466115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =