ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم/ شناسایی ۹۰ دانش‌بنیان برای توسعه همکاری

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم از ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در فصل سرد سال در این مجموعه خبر داد و اعلام کرد که ۹۰ شرکت دانش‌بنیان برای توسعه همکاری با پالایشگاه فجر جم شناسایی شده‌اند.

به گزارش شانا، شرکت پالایش گاز فجر جم از سال ۱۳۶۷ برای تصفیه گاز میدان‌های گازی نار و کنگان با ذخیره تقریبی قابل استحصال ۹۸۰ میلیارد مترمکعب گاز واقع در منطقه جم و ریز در شرق استان بوشهر به بهره‌برداری رسید. این شرکت ابتدا با نام پالایشگاه گاز ولی عصر (عج) برای تولید و تصفیه گاز طبیعی با ظرفیت روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب طراحی شده بود و در ۲۹۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و در مجاورت دهستان «شهر خاص» در شهرستان جم قرار دارد.

>>> ببینید؛

گشتی در پالایشگاه گاز فجر جم

طرح و اجرای عملیات این پالایشگاه در دو مرحله (طی دو فاز) انجام شده است؛ در مرحله نخست تولید و تصفیه حدود ۳۴.۸ میلیون مترمکعب استاندارد گاز در روز از میدان گازی نار از طریق ۱۸ حلقه چاه انجام شده است. در مرحله دوم نیز با راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه با دریافت گاز از میدان کنگان ظرفیت به ۷۹ میلیون مترمکعب در روز رسید که با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه شامل بهینه‌سازی سیستم‌های تصفیه با تغییرات داخلی واحدهای عملیاتی، ظرفیت تصفیه گاز به روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب و سپس با راه‌اندازی طرح انتقال خط گاز عسلویه به پالایشگاه در سال ۱۳۸۹ تولید روزانه به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسید.

از سویی، همسو با تولید گاز خشک، حدود ۵ هزار مترمکعب در روز مایعات گازی تثبیت‌شده از دو مرحله عملیاتی تولید می‌شود. این مایعات به‌صورت نفت سبک به تأسیسات بندر سیراف واقع در ساحل خلیج فارس برای صادرات منتقل می‌شوند، پروپان تولیدی برای سیکل تبرید استفاده و ال‌پی‌جی نیز فروخته می‌شود.

ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم/ شناسایی ۹۰ دانش‌بنیان برای توسعه همکاری

سیدمحمدمهدی هاشمی، مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم که چند ماهی‌ است بر صندلی مدیرعاملی این مجموعه تکیه زده است، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره مقدار تولید روزانه این پالایشگاه اظهار کرد: شرکت پالایش گاز فجر جم در سال‌های گذشته تا حداکثر ظرفیت یعنی ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز داشت، اما با کاهش حجم ذخایر گازی کشور، وظیفه‌ای به‌عهده شرکت گذاشتند که حداکثر تولید در فصل سرد سال روزانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب باشد که ما با انجام تمهیدهایی که در فصل گرم سال مانند انجام تعمیرات اساسی و آماده‌سازی واحدهای پیرامونی و جانبی داریم، این هدف را محقق می‌کنیم.

به گفته وی، مقدار تولید گاز در فصل گرم سال هم حدود ۶۰ میلیون مترمکعب در روز است و مقدمات پایداری تولید در فصل سرد سال در این زمان انجام می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم تصریح کرد: پالایشگاه‌ها به‌طور معمول برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام تعمیرات دارند و ما نیز تعمیرات اساسی چهار واحد شیرین‌سازی را در در برنامه امسال داشتیم که چندی پیش آغاز شد و همچنان تداوم دارد و تا نیمه نخست مهرماه پایان می‌یابد.

جذب ۷۲ فارغ‌التحصیل گروه الف دانشگاه نفت در سال ۱۴۰۱

هاشمی با اشاره به اقدام‌های این مجموعه در بخش سرمایه انسانی گفت: از آنجا که شرکت پالایش گاز فجر جم یکی از شرکت‌های قدیمی زیرمجموعه شرکت ملی گاز است و بیشتر نیروهای انسانی آن نزدیک به بازنشستگی هستند، تأمین نیروی انسانی امسال و سال آینده در برنامه است که حدود ۷۲ نفر از نیروهای فارغ‌التحصیل گروه «الف» دانشکده نفت امسال جذب و حدود ۲۷۰ نفر از نیروهای ارکان ثالث هم طبق ابلاغیه وزارت نفت و با شرایط ایثارگری استخدام خواهند شد.

وی با بیان اینکه تعدادی هم سال آینده جذب پالایشگاه گاز فجر جم می‌شوند، افزود: این مجموعه تا چهار سال آینده حجم بازنشستگی بالایی دارد و برای نمونه امسال حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد از نیروهای قدیمی بازنشسته می‌شوند که با نیروی تازه‌نفس جایگزین خواهند شد.

ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم/ شناسایی ۹۰ دانش‌بنیان برای توسعه همکاری

شناسایی ۹۰ شرکت دانش‌بنیان برای توسعه همکاری

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم در ادامه درباره همکاری این مجموعه با شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: پالایشگاه فجر جم یک بخش خودکفایی دارد که قرار است بخشی از تولیداتی که پیش از این به خارج از کشور وابسته بوده، در خود شرکت ساخته شود و عملکرد آنها نیز مبتنی بر دانش، توانمندی، تجربه و تجهیزاتی پالایشگاه است.

هاشمی افزود: در سال‌های اخیر حدود ۹۰ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده که قطعات متفاوتی از دستگاه‌های مختلف از محل تولیدات این شرکت‌ها تأمین شدند و اکنون در دستگاه‌های مختلف پالایشگاه استفاده می‌شوند و به همین منظور نشست توسعه بازار شرکت‌های تولیدکننده و دانش‌بنیان کشور در شرکت پالایش گاز فجر جم روز ۲۴ مردادماه برگزار و سه تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری خلیج فارس، فن‌بازار منطقه‌ای استان بوشهر و شتاب‌دهنده تخصصی نفت و گاز اینولیکس امضا شد.

اجرای ۴ پروژه کلان مسئولیت اجتماعی

وی همچنین به اجرای چهار پروژه کلان مسئولیت اجتماعی در منطقه اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با همکاری وزارت نفت و با تولیت شرکت پالایشی گاز فجر جم در حال احداث سدی در پایین‌دست پالایشگاه برای تأمین آب پالایشگاه و مردم منطقه است که هم در بخش کشاورزی و هم آب آشامیدنی استفاده شود. حدود ۱۵۸ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است و حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر به این اعتبار افزوده می‌شود.

ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم/ شناسایی ۹۰ دانش‌بنیان برای توسعه همکاری

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم با بیان اینکه امیدواریم از هفته دولت به بعد شاهد رشد سریع احداث و تکمیل پروژه‌ها باشیم، تصریح کرد: توسعه بیمارستان توحید به‌واسطه افزایش جمعیت در منطقه نیز در برنامه است که ۹۰ درصد استفاده کنندگان از خدمات بهداشتی وزارت نفت، جامعه پیرامونی هستند و ۱۰ درصد از کارکنان وزارت نفت، بر همین اساس مصوبه‌ای به درخواست شرکت پالایشی گاز فجر جم در شرکت ملی گاز ایران به اجرا درآمد که ۱۸۸ میلیارد تومان برای توسعه فضای بیمارستان برنامه‌ریزی و مصوب شد.

هاشمی تأکید کرد: در بحث انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان جم نیز که آرزوی دیرینه مردم این شهرستان است و بخشی از همکاران ما هم از قضیه تأمین آب از دریا بهره‌مند می‌شوند، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که وزارت نفت افزون بر آنچه تاکنون انجام داده هزینه‌کرد ۲۲ میلیارد تومان را به‌عهده شرکت پالایش گاز فجر جم و ۱۱۰ میلیارد تومان را به‌عهده پتروشیمی‌ها و مابقی را برعهده شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گذاشته است.

وی یادآور شد: دیگر پروژه‌ مهمی که از آرزوهای دیرینه مردم منطقه بوده، توسعه راه شهرستان ریز به جم است که ۶۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است و باید در ۲ فاز اجرایی می‌شد. فاز ۱ تکمیل شده، فاز ۲ در دو قطعه است که اجرای قطعه نخست به پایان رسیده و امیدواریم اجرای پروژه قطعه دوم هم در هفته دولت آغاز شود.

 

کد خبر 460840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =