ضرورت نفوذ فناوری در صنعت نفت/ صنعت نفت بی‌ارزش می‌شود، اگر...

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری بر ضرورت نفوذ فناوری در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: اگر با جدیت به بحث ارتقای فناوری، بهره‌وری و کاهش هزینه در صنعت نفت توجه نشود، بدون شک این صنعت به یک صنعت بی‌ارزش تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز (یکشنبه، ۲۷ آذرماه) در آیین همایش و نمایشگاه پتروفن در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) با تبیین واژه پژوهش اظهار کرد: هر کشوری دارای مزیت‌هایی است و مزیت ایران «صنعت نفت» آن است، بنابراین اگر می‌خواهیم در توسعه دانش و فناوری فعالیت کنیم بدون شک نقطه اول صنعت نفت و پایین‌دست آن است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای دنیا به منابع طبیعی نفت دسترسی به‌صرفه ندارند، اما با استفاده از فناوری آن را به‌صرفه کرده‌اند، به‌گونه‌ای که بعضی از کشورهایی که مصرف‌کننده بودند، به صادرکننده خدمات تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: در ۵۰ سال گذشته در اختیار بودن منابع نفتی از مزیت کشورها به شمار می‌رفت، اما امروزه داشتن این منابع طبیعی مزیت نیست، زیرا با نفوذ فناوری، ارزش افزوده بیشتری نسبت به مقدار ارزش افزوده مواد خام ایجاد شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه تجارت ماده خام ممکن است ۷۰ تا ۸۰ درصد حاشیه سود داشته باشد، اما نفوذ فناوری و ایجاد محصولات جدید تا یک هزار درصد ارزش ایجاد می‌کند، افزود: اگر با جدیت به بحث ارتقای فناوری، بهره‌وری وکاهش هزینه در صنعت نفت توجه نشود قطعا این صنعت به یک صنعت بی‌ارزش تبدیل می‌شود.

صنعت نفت در جایگاه نخست استفاده از محصولات بار اول

فیروزآبادی با بیان اینکه صنعت نفت به همان مقدار که صاحب فرصت است به همان مقدار در تهدید هم است، بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه اختصاص ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی و صنایع پایین‌دست آن پیش‌بینی شده که سهم هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگران این عرصه ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت در دو، سه سال گذشته رتبه نخست در استفاده از کارگروه حمایت از محصولات بار اول را در معاونت علمی داشته است، تصریح کرد: صنعت نفت ۱۲۰ میلیون دلار همکاری با این کارگروه داشته است و به اذعان مدیران این صنعت، به ازای هر یک دلاری که برای توسعه فناوری سرمایه‌گذاری شده، ۸ دلار منفعت داشته است.

دنبال ایجاد غول‌های انرژی هستیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی دارای نیازهای فراوان در حوزه‌هایی همانند ماشین‌های دوار و غیر دوار، تجهیزات هوشمندسازی و ... است، اظهار کرد: اگر بتوانیم صنعت پتروشیمی را به‌عنوان بازار مصرف واقعی دانش‌بنیان پای کار بیاوریم، در مقوله توسعه شریک شدیم در غیر این ‌صورت احتمال دارد از توسعه ۱۵ میلیاردی هلدینگ خلیج‌فارس سهم عمده و ارزشمند آن که ارزش افزوده بالایی دارد، برای شرکت‌های خارجی است.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور مدعی فعالیت در صنعت پتروشیمی و صنعت نفت هستند، افزود: ما هم‌اکنون به‌طور جدی پیگیر کنسرسیومی‌کردن این شرکت‌ها و در یک اقدامی بلندمدت با اجتماع این مجموعه‌ها در حوزه صنعت نفت به‌دنبال ایجاد غول‌های بزرگ و قدرتمند دانش‌بنیان هستیم تا به دستاوردهایی قابل‌توجه برسیم.

وی با بیان اینکه کشورهایی در دنیا هستند که منابع نفتی ندارند، اما بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات صنعت نفت هستند، اظهار کرد: مجموعه هلدینگ خلیج فارس می‌تواند مولد حداقل پنج غول در حوزه تولید و تأمین دانش و فناوری و تجهیزات باشد.

به گزارش شانا، همایش و نمایشگاه پتروفن امروز آغاز به کار کرد و سه‌شنبه (۲۹ آذرماه) به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 466116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =