توزیع بنزین سوپر ازسرگرفته شد/ بنزین با اکتان زیر ۸۷ توزیع نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه از هفته جاری، توزیع بنزین سوپر در کشور، ازسرگرفته شد، گفت: هم‌اکنون هیچ بنزینی با اکتان کمتر از ۸۷ در کشور توزیع نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران در حاشیه آیین عملیاتی شدن تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی برای تأمین ۵۰۰ دستگاه کامیون سوخت‌رسان که روز چهارشنبه (۳۰ آذرماه) در شهرک صنعتی اشتهارد برگزار شد، گفت: کیفیت بنزین توزیعی در کشور کاهش نداشته است و با پایان عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند، تولید بنزین سوپر در کشور ازسرگرفته شد.

وی با تأکید بر اینکه دلیل آلودگی هوا، کیفیت بنزین نیست و بنزین توزیعی در کشور کیفیت مطلوبی دارد، گفت: بنزین یورو و معمولی توزیعی در جایگاه‌های عرضه سوخت، دارای استانداردهای محیط زیست و سازمان ملی استاندارد است. عدد اکتان بنزین معمولی در کشور هم‌اکنون ۸۷ است و بنزین یورو نیز اکتان ۹۲ دارد، هیچ بنزینی در کشور با عدد اکتان کمتر از ۸۷ توزیع نمی‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه تولید و مصرف بنزین هم‌اکنون ناترازی ندارد، افزود: بخشی از مصرف در حوزه قاچاق اتفاق می‌افتد که لازم است برای جلوگیری از آن اقدام‌هایی انجام شود.

سالاری مقدار قاچاق بنزین کشور را روزانه ۵ میلیون لیتر و مقدار قاچاق گازوئیل را روزانه حدود ۷ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: بخشی از این قاچاق از طریق مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت انجام می‌شود که با طرح‌های مختلف اجرایی تلاش می‌کنیم آن را رصد و از وقوع آن جلوگیری کنیم.

وی همچنین به موضوع مصرف بالای سوخت خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود، در حالی که این عدد در دنیا چهار لیتر است.

وی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی را تکذیب کرد و گفت: آلودگی هوا به علت تراکم کلان‌شهرها، مصرف بالای بنزین و گاز است و به هیچ وجه برای تأمین بنزین موردنیاز کشور، کیفیت آن کاهش نیافته است.

وی همچنین از افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: مقدار گاز تحویلی به نیروگاه‌ها برابر با پارسال بوده است، اما مقدار سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. هم‌اکنون در حوزه مصرف گاز در کشور ناترازی داریم و لازم است که به بهینه‌سازی مصرف در نیروگاه‌ها و صنایع توجهی ویژه شود.

کد خبر 466381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =