دستیابی کامل به دانش فنی واحدهای تحت لیسانس پالایشی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از دستیابی دانش فنی کامل در واحدهای تحت لیسانس پالایشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری بعدازظهر شنبه (سوم دی‌ماه) در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و امضای ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در محل ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: امیدواریم با تفاهم‌نامه‌های امضاشده، در آینده‌ نزدیک، در زمینه ارتقای کیفی نفت کوره و شکست مولکولی، به‌طور کامل به دانش فنی دست یابیم و چالش نفت کوره را که تکلیف قانونی است حل کنیم.

وی افزود: آسیب‌شناسی در حوزه پژوهش نشان می‌دهد از سال‌های گذشته، پژوهش در صنعت پالایش و نفت تنها به ارتباط با دانشگاه منتهی می‌شد و در مقابل هزینه‌ها، دستاوردها بسیار اندک بود و در زمینه دستیابی به دانش فنی، آن‌گونه که مدنظر مقام معظم رهبری بود، موفق نبودیم، بنابراین کارگروه «تحول پیشرفت دانش‌بنیان» متشکل از همه  شرکت‌های تابع تشکیل شد و براساس آن با ابلاغیه‌ای که از هیئت وزیران صادر شد، سند توسعه پژوهش و فناوری شکل گرفت و نیازهای حوزه‌ فناوری تجمیع شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تأکید بر اینکه نخستین بار است که همه شرکت‌های تابع مجموعه پالایش و پخش در یک اکوسیستم قرار می‌گیرند و کاری جمعی را که شامل همه شرکت‌های واگذارشده و اصلی است، انجام می‌دهند، بیان کرد: در بحث حل مسئله و رفع چالش‌ها، وارد فرآیندی دومرحله‌ای شدیم و در حوزه‌هایی مانند طراحی مفهومی، پژوهشگاه صنعت نفت اقدام‌های خوبی انجام شد، زمینه بعدی پیگیری انجام مرحله تولید نمونه بود که آن هم انجام شد.

سالاری همچنین از شکل‌گیری فن‌بازارها خبر داد و گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند وارد بازار شوند و  فرآیند تجاری‌سازی و تولید در سطح انبوه اجرایی شود.

امضای ۵۰ میلیون دلار تفاهم‌نامه برای تأمین تجهیزات پالایشی

وی با اشاره به امضای ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد پژوهشی افزود: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و آماده‌سازی ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد به ارزش ۵۰ میلیون دلار در قالب زنجیره کالا که امروز امضا شد، امیدواریم بتوانیم در حوزه تجهیزات بومی‌سازی ملی را انجام دهیم و در بازارهای خارجی حضور یابیم.

انتقال ۱۰۰ تن کالای ایرانی به پالایشگاه فراسرزمینی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در طرح پالایشگاه فراسرزمینی بسیاری از کالاها از داخل کشور منتقل می‌شود. تا به امروز حدود ۱۰۰ تن کالا را در مجموعه آماده کردیم که ۳۰ تن از آن با هدف به‌کارگیری کالای ایرانی در یک پالایشگاه خارجی منتقل شده است، اکنون شاهد مصرف کاتالیست ایرانی در یک پالایشگاه خارجی هستیم و شرکت‌های خارجی از نزدیک این توانمندی‌ها را دیده‌ و اعتبار صنعت پالایش ایران را درک کرده‌اند.

سالاری بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را یکی از مباحث مهم کشور در حوزه پژوهش و فناوری اعلام کرد و افزود: ما در کشور مصرف بسیار بالایی داریم که ناترازی‌ گاز در فصل زمستان، مصارف بالای چرخه حمل‌ونقل، حوزه خودرو، خانگی و صنایع همگی در این حوزه گنجانده می‌شود، از این رو توجه به بحث شدت انرژی الزامی است.

وی تأکید کرد: در بحث ایجاد پالایشگاه‌های نو هم نیاز است از فناوری‌های نوین بهره‌مند شویم، فرآیندهای فناور در دنیا به‌سرعت در حال رشد است و باید شرایط رقابتی را هم حفظ کنیم و در بازارها نیز حضور داشته باشیم.

زنجیره انتقال و توزیع فرآورده نیازمند هوشمندسازی کامل است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بحث مهم دیگر در حوزه پژوهش و فناوری در صنعت پالایش را هوشمندسازی در زنجیره انتقال و توزیع فرآورده دانست و گفت: یکی از چالش‌های ما در این حوزه، اختلاف قیمت بسیار بالای فرآورده با کشورهای همسایه است و این موضوع منجر به قاچاق، مصرف‌گرایی و انحراف‌ها می‌شود که در این زمینه هوشمندسازی در حوزه سامانه، ‌انتقال، پایش، در الگوهای حمل و پیمایش در چرخه حمل‌ونقل بسیار مؤثر است از این رو در قالب تفاهم‌نامه‌های امروز هم دیده شده است.

سالاری یکی دیگر از مباحث مهم در صنعت پالایش را حوزه «تحول دیجیتال» دانست و تصریح کرد: امروز حمله سایبری، بحث مهمی است و باید موضوع پدافند غیرعامل به‌ویژه در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) مدنظر قرار گیرد و به بخش نرم‌افزاری هم توجه‌ای ویژه داشته باشیم، از این رو در این زمینه هم تفاهم‌نامه‌هایی آماده شده است.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در قالب قانون دانش‌بنیان مجلس‌ شورای اسلامی و تسهیلات ایجادشده، دانش‌بنیان‌ها را شکل دهیم، افزود: امیدواریم در این قالب مشارکتی مجموعه‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بخش دانشی و مجموعه‌های سرمایه‌ای در قالب یک پلتفرم فعالیت کنند و به همراه ساختار و اساسنامه بتوانند جریان نخبگانی را شکل دهند و برخی نخبگان دانشگاهی را نیز جذب و بورسیه کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در عمل این شرایط منجر به ماندگاری نخبگان در کشور و استفاده از توان و تخصص آنان در کشور می‌شود. بسیاری از قطعات در صنعت پالایش، نیازمند تعویض و نوسازی هستند که اگر در داخل کشور انجام شود، ارزش افزوده را هم به‌دنبال خواهد داشت.

بومی‌سازی کاتالیست‌های موردنیاز صنایع پالایش نفت

سالاری بیان کرد: در بحث کاتالیست امروز در کشور بومی‌سازی شده است و نیاز کشور را در دوران خاص تحریم برآورده کرده‌ایم و همه واحدهای پالایشی ما عملیاتی هستند، این موضوع در شرایطی رخ داده است ۱۵ سال پیش طی عملیات تعمیرات اساسی در زمینه کاتالیست‌ها کمبود داشتیم، اما امروز این موضوع در داخل کشور حل شده است و همه شرکت‌ها، نیازهای خود در این بخش را از داخل تأمین می‌کنند.

وی گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها پایش و در چارچوب زمان‌بندی محقق شوند. ما به‌دنبال این هستیم که با آسیب‌شناسی تفاهم‌نامه‌ها، طرح‌های توسعه‌ای و احداث پالایشگاه‌های نو را به سرانجام برسانیم و بتوانیم از سود پالایشی‌ها در حوزه توسعه این صنعت استفاده کنیم که بخشی از آن هم باید در حوزه دانش‌بنیان‌ها باشد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: قراردادهایی که با پیمانکاران در آینده امضا می‌شود، باید سند دانش‌بنیان داشته باشند و از همه ظرفیت‌های کشور در این زمینه استفاده شود.

کد خبر 466462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =