سرمای قطبی تولید انرژی در آمریکا را مختل کرد/ روند صعودی قیمت‌های انرژی

رسیدن سرمای شدید به حدود دوسوم از ایالت‌های آمریکا، تولید نفت، گاز و برق در بخش عمده‌ای از خاک ایالات متحده را کاهش داد و این شرایط سبب افزایش قیمت‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرما و وزش باد شدید روز جمعه (دوم دی‌ماه) باعث قطع برق و کاهش تولید انرژی در سراسر ایالات متحده شد و در حالی که مردم برای تعطیلات کریسمس و سال نو آماده می شدند، قیمت گرمایش و برق را بالا برد.

طوفان زمستانی «الیوت» سرما و هشدارهای شدید آب و هوا را به حدود دوسوم ایالات متحده آمریکا رسانده است و پیش‌بینی‌ها از آن حکایت دارد که در بعضی مناطق سرما و برف تا تعطیلات کریسمس ادامه خواهد داشت.

بیش از ۱.۵ میلیون خانه با تعطیلی کسب‌وکار و قطعی برق روبه‌رو شدند، پالایشگاه‌های نفت در تگزاس به‌دلیل خرابی تجهیزات تولید بنزین و گازوئیل را کاهش دادند و قیمت‌ انرژی بخش گرمایشی و برق به‌دلیل این مشکلات افزایش یافت. 

تولید نفت و گاز از داکوتای شمالی تا تگزاس به‌دلیل یخ زدگی دچار چالش شد و به کاهش عرضه انجامید. 

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه از ظرفیت پالایش روزانه نفت در امتداد سواحل خلیج مکزیک به‌دلیل سرمای شدید غیرعملیاتی شده است، با وجود اینکه انتظار نمی‌رود زیان تولید ادامه یابد، اما این اتفاق قیمت سوخت را بالا برده است.

تأسیسات توتال‌انرژی، موتیوا اینترپرایز و ماراتن پترولیوم در خارج از هیوستون با مشکل روبه‌رو شدند. هوای سرد همچنین فعالیت مجتمع‌های پالایشی اکسون‌موبیل، لایندل بیسل و والرو انرژی در تگزاس را که بنزین، گازوئیل و سوخت‌جت تولید می‌کنند، مختل کرد.

کارخانه کامرون ال‌ان‌جی سمپرا در ایالت لوئیزیانا بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد شرایط جوی تولید ال‌ان‌جی را مختل کرده است.

به گفته این شرکت، خدمه در تأسیسات با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ میلیون تن در تلاش برای ازسرگیری تولید بودند.

سرمای شدید در میدان‌های نفتی داکوتای شمالی تولید روزانه نفت را ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه یا یک‌سوم حد معمول کاهش داد. 

شرکت کیندر مورگان اپراتور گاز طبیعی ال پاسو اعلام کرد: در میدان نفتی پرمین تگزاس، یخ‌زدگی به برداشت بیشتر گاز نسبت به تزریق منجر شد.

قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا روز جمعه (دوم دی‌ماه) با جهش ۲.۴ درصدی به ۷۹ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه رسید، قیمت گاز هم روز بعد در غرب تگزاس با جهش ۲۲ درصدی به حدود ۹ دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو رسید که بالاترین رقم از زمان سرمای قطبی سال ۲۰۲۱ است.

قیمت نفت حرارتی و گاز طبیعی در معاملات آتی و در واکنش به سرما به‌شدت افزایش یافت. 

قیمت نفت حرارتی آمریکا در معاملات آتی ۴.۳ درصد افزایش یافت، در حالی که معاملات آتی گاز طبیعی ۲.۵ درصد افزایش یافت.

قیمت گاز در نیوانگلند روز جمعه در مرکز آلگونکوین ۳۶۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در ۱۱ ماه گذشته رسید.

حدود نیمی از برق تولید شده در نیوانگلند از نیروگاه‌های گازسوز تأمین می‌شود، اما در سردترین روزها، ژنراتورهای برق برای سوزاندن نفت بیشتر تغییر سوخت می‌دهند.

با یخ‌زدگی چاه‌ها در تگزاس، اوکلاهما، داکوتای شمالی، پنسیلوانیا و دیگر مناطق، تولید گاز در چهار روز گذشته حدود ۶.۵ میلیارد فوت‌مکعب در روز کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح اولیه ۹ ماه خود یعنی ۹۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز جمعه رسید، این بزرگ‌ترین کاهش تولید از زمان سرمای قطبی فوریه ۲۰۲۱ است که باعث قطع برق میلیون‌ها نفر در تگزاس شد.

به‌منظور تأمین حدود ۵ میلیون خانه در ایالات متحده آمریکا طی یک روز یک میلیارد فوت‌مکعب گاز کافی است.

کد خبر 466515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =