بازدید وزیر امور اقتصاد و دارایی از مجتمع گاز پارس جنوبی

وزیر امور اقتصاد و دارایی در بازدید از پالایشگاه نهم پارس جنوبی (فاز ۱۲) تأکید کرد که مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از توانمندی‌ها و فناوری‌های روز، نقش بسیار اساسی و کلیدی در چرخ اقتصاد کشور دارد. 

به گزارش شانا به نقل از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، سیداحسان خاندوزی در حاشیه‌ این بازدید با بیان اینکه استمرار تولید در منطقه پارس جنوبی از جلوه‌های کار جهادی است، گفت: اقدام‌های شایسته و بسیار بزرگ کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی (تولید مستمر و پایدار گاز) در روزهای سرد سال آرامش و آسایش را برای هموطنان عزیزمان به ارمغان آورده است. 

وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف بزرگ و متعالی باید با برنامه‌ریزی منظم و اساسی گام برداریم، تصریح کرد: با استفاده از توان داخل و ایجاد فضای هم‌دلی و کار گروهی می‌توانیم برنامه‌ها و اهداف دولت خدمتگزار و وزارت نفت را محقق کنیم و همواره خدمت‌رسانی به مردم کشور را سرلوحه‌ کارهایمان قرار بدهیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: مجموعه گاز پارس جنوبی با تأمین بیش از ۷۵ درصد گاز کشور به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز کشور تبدیل شده و اکنون با فرآورش ۸۴۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز روزانه در همه پالایشگاه‌های کشور، بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب مصرف خانگی، تجاری، صنایع کوچک و غیرعمده است و لازم است در مدیریت مصرف گاز اهتمام ملی داشته باشیم و بتوانیم از این دوره سرد به‌خوبی عبور کنیم.

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز گزارشی از تازه‌ترین وضع تولید و فرآورش گاز و اقدام‌ها برای تولید حداکثری در روزهای سرد سال ارائه کرد. 

به گزارش شانا، فاز ۱۲ میدان مشترک گازی پارس جنوبی واقع در بلوک جنوب شرقی این میدان و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ۲۰۶ کیلومتر مربع است که ذخیره گاز طبیعی خشک آن ۲۱ تریلیون فوت‌مکعب برآورد می‌شود. 

تأسیسات فراساحل این فاز حدود ۱۵۰ کیلومتری نوار ساحل و تأسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (۶۵ کیلومتری شرق عسلویه) قرار دارد. هدف از اجرای این پروژه استخراج و انتقال ۳ میلیارد فوت‌مکعب گاز در روز از ۴۵ حلقه چاه است که روی چهار سکوی سرچاهی حفر می‌شوند. این گاز در تأسیسات خشکی شیرین‌سازی و به خط لوله سراسری ششم تزریق می‌شود. میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه پس از شیرین‌سازی با خط لوله زیردریایی و گوی‌های شناوری صادر می‌شوند، همچنین امکان انتقال روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز ترش به تأسیسات ایران ال‌ان‌جی مجاور هم فراهم می‌شود.

کد خبر 467619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =