فروش نفت ایران به بالاترین سطح ۴ سال اخیر رسید/ افزایش صادرات نفت ایران تسلی‌بخش بازار نفت است

صادرات نفت خام ایران با افزایش خرید چین اکنون روندی رو به افزایش را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در حالی که بازارهای جهانی نفت خام با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه روسیه تحت فشار است، روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران تهران برای بازار نفت که با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه نفت روسیه زیر فشار است، تسلی‌بخش خواهد بود. 

برآوردها حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از محموله‌های نفت خام ایران به مقصد چین بارگیری می‌شوند.

بر اساس داده‌های مؤسسه‌های ورتکسا و کپلر، دو شرکت معروف تحلیلی آمارهای کشتیرانی و حمل محموله‌های نفت خام، صادرات نفت خام در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسید.

مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی (FGE)، پیش‌بینی کرد که فروش محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

این جهش در حالی رخ داده است که تحریم‌ها علیه مسکو، عرضه نفت از سوی این تولیدکننده کلیدی بازار را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

این شرایط برای آمریکا و متحدانش که خواهان قیمت‌های پایین نفت هستند و در عین حال سعی در محدود کردن صادرات نفت ایران با هدف فشار بر تهران دارند، پیچیده است.

چند بازرگان نفتی بر این باورند که ایالات متحده آمریکا از تداوم افزایش فروش محموله‌های نفت خام ایران تا زمانی که به ثبات قیمت نفت کمک می‌کند، خرسند است.

ویتول اعلام کرده است که احتمال دارد واشینگتن اجازه دهد نفت خام ایران حتی بدون حصول توافق هسته‌ای افزایش یابد.

ارقام اداره گمرک چین نشان می‌دهد مقدار خرید محموله‌های نفت خام این کشور آسیایی از سوی ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۲ رکوردی تازه ثبت کرده است.

آرمن عزیزان، تحلیلگر ورتکسا در گزارشی اعلام کرد واردات نفت خام چین از ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی رکوردی تازه ثبت کرد.

کد خبر 467662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =