تغییر برنامه کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس بعید است

برخی منابع اوپک‌پلاس تغییر در برنامه کاهش عرضه این ائتلاف در نشست وزارتی ماه فوریه را دور از انتظار دانستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، انتظار می‌رود ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس طی گردهمایی با عنوان نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس یکم فوریه (۱۲ بهمن‌ماه) برنامه کنونی کاهش عرضه نفت را حفظ کند.

اعضای این ائتلاف بر این باورند که امیدها به احیای  تقاضا برای نفت خام در چین که سبب افزایش قیمت نفت شده است با تورم بالا و رکود اقتصادی جهان تعدیل می‌شود.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر اجرای توافقات اوپک پلاس یکم فوریه به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود، این کمیته در صورت صلاحدید و لزوم خواستار نشست وزارتی اوپک پلاس خواهد شد.

 این نشست در حالی برگزار می‌شود که امید به بهبود تقاضا در چین سبب رسیدن قیمت‌های جهانی نفت خام به سطوح ۹۰ دلار برای هر بشکه در سال جاری میلادی شده است. در این‌ میان نیز اتحادیه اروپا و  کشورهای عضو گروه هفت هم به‌دنبال اجرایی کردن طرح سقف قیمتی برای محموله‌های فرآورده‌های نفتی این کشور از پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) هستند.

 طبق گفته پنج منبع اوپک‌پلاس، کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس درباره چشم‌انداز شرایط اقتصادی و حجم افزایش تقاضا در چین گفت‌وگو خواهد کرد و هرگونه تغییر برنامه کاهش عرضه دور از انتظار است.

یک منبع دیگر اوپک‌پلاس تصریح کرد که این ائتلاف معتقد است آثار بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و شرایط ژئوپولیتیک و بهبود تقاضا در چین نوسان‌های کنونی را به بار آورده است.

 ائتلاف اوپک‌پلاس با تصمیم خود در اکتبر ۲۰۲۲ برای کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان ۲۰۲۳ خشم آمریکا و دیگر کشورهای غربی را برانگیخت. غرب انتظار داشت اوپک‌پلاس با افزایش تولید و پایین آوردن قیمت سوخت به اقتصاد جهان کمک کند.

اوپک‌پلاس در آخرین نشست خود در ماه دسامبر برنامه کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای را ثابت نگه داشت.

کد خبر 468141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =