دوره سخت و سرمای کم‌سابقه در کشور را با تأمین پایدار سوخت مدیریت کردیم/ وزارت نفت همه تکالیف خود در حوزه گاز مایع را انجام داده است

وزیر نفت گفت: دوره سخت، طولانی و سرمای کم‌سابقه در کشور را با تأمین سوخت پایدار در کشور مدیریت کردیم و در حال عبور از آن هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال ملی مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران در مجلس که درباره سامان‌دهی توزیع گاز مایع (ال‌پی‌جی) برای خانوارها و خودروها مطرح شد، ابتدا ضمن گرامیداشت دهه فجر و میلاد حضرت علی (ع) اظهار کرد: قولی که پشت این تریبون به مردم شریف ایران و شما نمایندگان دادم به لطف و عنایت الهی محقق شد و دوره سخت و طولانی سرمای ماندگار و کم‌سابقه را مدیریت کردیم و در حال عبور از آن هستیم.

وی افزود: این مدیریت با همدلی و همکاری مردم و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همچنین همکاری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی محقق شد.

وزیر نفت تصریح کرد: در حالی زمستانی سرد و بی‌سابقه را پشت سر گذاشتیم که با یاری خداوند و همراهی مردم ۲۶ میلیون مشترک شهری و روستایی با قطعی گاز روبه‌رو نشدند و توانستیم با تأمین سوخت نیروگاهی مشکلی در این بخش نیز نداشته باشیم و مردم با قعطی برق روبه‌رو نشوند.

اوجی ادامه داد: امیدواریم با حمایت مردم و مجلس مشکل ناترازی گاز کشور برطرف و مشکلات در این حوزه به نحوی برطرف شود تا شاهد حصول درآمدهای ناشی از صادرات گاز باشیم، همچنین از آقای مالک شریعتی برای طرح ایده استفاده از ال‌پی‌جی (گاز مایع) سپاسگزاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲.۲ میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) در پالایشگاه‌های نفتی، ۵.۶ میلیون تن در پالایشگاه‌های گازی و ۴ میلیون تن در مجتمع‌های پتروشیمی کشور تولید می‌شود، افزود: در دولت سیزدهم نسبت به اواخر دولت دوازدهم بیش از ۵۰ درصد صادرات ال‌پی‌جی و در نتیجه درآمدزایی بیشتر در بحث تبصره ۱۴ برای کشور فراهم شده است.

وزیر نفت اعلام کرد: پس ابلاغ قانون استفاده از این نوع گاز، بلافاصله آیین‌نامه اجرایی استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها چهارم تیرماه امسال تقدیم دولت شد و ۱۸ آبان‌ماه امسال در هیئت دولت به تصویب رسید تا پس از آن به تأیید سازمان‌های ملی استاندارد و محیط زیست برسد.

اوجی تصریح کرد: با مشخص شدن قیمت ال‌پی‌جی در ستاد تنظیم بازار سرانجام ششم آذرماه امسال، وزارت نفت هم‌زمان با این موضوع مکاتبات و پیگیری‌های خود با سازمان استاندارد برای تدوین دستورعمل‌ها و شیوه‌نامه استفاده از این نوع گاز در جایگاه‌ها و خودروها را آغاز کرده و هم‌اکنون نیز در انتظار این شیوه‌نامه‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه تا امروز به‌صورت استاندارد ال‌پی‌جی در جایگاه‌ها و خودورها استفاده نشده است، اظهار کرد: وزارت نفت منتظر ابلاغ شیوه‌نامه‌های استفاده از این نوع  انرژی از سوی سازمان ملی استاندارد نشده و هم‌زمان با مشخص شدن قیمت آن، مذاکرات خود را با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ساخت جایگاه‌های عرضه ال‌پی‌جی طی فراخوانی آغاز کرده است، از این رو امروز بنده خوشحالم که وزارت نفت همه تکالیف خود در این زمینه را انجام داده است.

وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بهترین مورد استفاده گاز ال‌پی‌جی در کشور برای خودروهای عمومی به خصوص اتوبوس‌های درون‌شهری است، جا دارد همین جا از ایده آقای شریعتی، نماینده تهران درباره اضافه شدن این نوع گاز به سبد سوختی کشور در بودجه ۱۴۰۱ تشکر کنم، اما این موضوع منوط به آن است که ما در کشور خودورها و جایگاه‌های عرضه استاندارد استفاده از این نوع سوخت را داشته باشیم، از این رو ما منتظر ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورعمل‌های استفاده از این نوع گاز از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی محیط زیست هستیم.

اوجی اظهار کرد: تولید گاز مایع در کشور افزایش یافته و با راه‌اندازی اسکله‌های سیراف و باهنر برای بارگیری این نوع سوخت برای صادرات، دستاوردهای خوبی برای کشور ایجاد شده است.

کد خبر 468199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =