سهم ۳ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی

معاون فناوری پارک نفت و گاز گفت: تولید ناخالص داخلی از بخش دانش‌بنیان تا چند سال گذشته عددی ناچیز حدود یک دهم تا دو دهم درصد بود، اما طی چند سال گذشته این مسئله شدت بیشتری داشته و سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. ارقام اخیر از سهم سه درصدی اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی حکایت دارد.

محمدصابر کرم‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به فعالیت‌های پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت اظهار کرد: در سفر اخیر گروه وزارت نفت به کشور روسیه، با پارک تکنوپلیس روسیه و یکی از هلدینگ‌های نفت و گاز در ازبکستان قرارداد امضا کرده‌ایم.

وی افزود: در زمینه داخلی، با شرکت‌های پیشرانی که در حوزه صنعت نفت فعالیت می‌کنند، مانند شرکت نفت فلات قاره و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت نفت و گاز اروندان‌، شرکت نفت خزر، همچنین شرکت پتروایران و برخی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و نهادهایی که متولی امور خاص هستند اعم از ستاد توسعه فناوری‌های نانو، پژوهشگاه ملی ژنتیک، دانشگاه صنعت نفت و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران موسوم به انجمن استثنا تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه توسعه دانش‌بنیان امضا کرده‌ایم.

معاون فناوری پارک نفت و گاز در تشریح ضرورت امضای این قراردادهای دانش‌بنیان بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان هر کشور، شناسایی و گسترش شبکه ذی‌نفعان و بازیگران آن است. تمامی تفاهم‌نامه‌ها نیز با هدف شبکه‌سازی و توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری صنعت نفت امضا می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف پارک‌ها شبکه‌سازی است و ما با همرسانی بین صنعت نفت و مجامع ملی دانش‌بنیان، پل ارتباطی مناسبی را در زمینه ایجاد این شبکه ایفا خواهیم کرد. این شبکه قدرتمند قادر خواهد بود افزون بر حل مشکلات صنعت نفت کشور، در روزآمدسازی  و رشد آن در آینده نیز تأثیری بسزا داشته باشد.

کرم‌بیگی با اشاره به بعضی از طرح‌های موفق پارک نفت و گاز در تعالی صنعت نفت اظهار کرد: برای نمونه در طرح احیای چاه‌های کم‌بازده و قراردادهایی که شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک با صنعت امضا کرده‌اند، با توجه به حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کنیم درآمدزایی بسیار خوبی داشته‌ایم و در نظر داریم در پایان سال با توجه به راه‌اندازی پارک نفت و گاز و رونق کسب‌وکار آن، میزان فعالیت شرکت‌های عضو پارک را گزارش کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به روند سیاست‌ها و برنامه‌ها می‌توان گفت مسیری رو به رشد را پیش رو داریم و گستره‌ فعالیت‌های دانش‌بنیان روز به روز بیشتر خواهد شد و این روند به سمت بهره‌وری هرچه بیشتر حرکت خواهد کرد، گفت: در طول سه دهه گذشته در ادبیات نظام ملی نوآوری عبارتی به نام دانش‌بنیان نداشته‌ایم و از زمانی که پارک‌ها وارد زیست‌بوم نوآوری کشور شدند و صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شد، شرکت‌های دانش‌بنیان هویت خود را پیدا کردند، بنابراین می‌توان به آینده اقتصاد دانش‌بنیان امیدوار بود.

معاون فناوری پارک نفت و گاز افزود: تا چند سال گذشته تولید ناخالص داخلی از تولید دانش‌بنیان، عددی ناچیز بالغ بر یک دهم تا دو دهم درصد بود، اما در چند سال گذشته این مسئله شدت بیشتری پیدا کرده است و سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. ارقام گزارش‌شده اخیر از سهم سه درصدی اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی حکایت دارد. البته این چشم‌انداز مثبت به‌معنای ایده‌آل بودن مسیری که تا به امروز در رشد دانش‌بنیان کشور طی شده نیست و ما نباید به آن اکتفا کنیم.

کرم‌بیگی گفت: برای نمونه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشورآلمان ۲۰ درصد است و به‌رغم اینکه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور مثبت ارزیابی می‌شود، ما نباید به این یک تا سه درصدها اکتفا کنیم. آن چیزی که ما از آن غافل مانده‌ایم هدف‌گذاری مشخص برای اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه است تا سهم کالا و خدمات دانش‌بنیان در صنعت نفت به یک درصد برسد. با آن چشم‌انداز مثبت و این توانمندی که از چند هزار شرکت دانش‌بنیان کشور که طبق آمار ۳۰۰  تا ۵۰۰ شرکت آن در صنعت نفت فعال هستند، می‌توانیم  هم‌افزا به سمت هدف پیش برویم.

وی در پایان با تأکید بر دغدغه‌مندی پارک در رفع چالش‌های صنعت نفت و گاز کشور تصریح کرد: به‌عنوان یک پارک ملی موظفیم به چالش‌های اصلی صنعت نفت ورود کنیم  و با توجه به ظرفیت‌های قانونی پارک، طرح‌های پیشران ملی تولید کنیم. برای نمونه طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی دارای یک عقبه ۱۰ ساله مطالعاتی و پژوهشی است که با حضور پارک، در کنار مشارکت مجدانه مدیریت‌های ستادی هم‌اکنون به مرحله امضای قرارداد رسیده‌ایم.

معاون فناوری پارک نفت و گاز  در پایان تأکید کرد: طرح احیای چاه‌های کم‌بازده می‌تواند الگوی مناسبی برای مدل راه‌حل چالش ناترازی گاز در کشور باشد. رئیس‌جمهوری هم در بازدید اخیر از شرکت ملی نفت تأکید داشت با گذر از بحران سرمایشی اخیر کشور، بحث ذخیره‌سازی گاز در کشور و صنعت نفت به‌سرعت تا حصول نتیجه پیگیری شود. ما می‌توانیم در پارک با استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای ادوار بلندمدت به رفع این چالش پاسخی درخور بدهیم.

کد خبر 468631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =