توسعه‌ و تولید از میدان‌های دریایی، تجارب و چشم‌اندازها

شرکت نفت فلات قاره ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ادغام پنج شرکت نفتی فعال در میدان‌های نفت و گاز خلیج‌فارس تشکیل شد. همه شرکت‌های یادشده با مشارکت شرکت‌های خارجی تأسیس شده و در عمل تولید از میدان‌های دریایی کشور در آن سال‌ها در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشت.

این شرکت اکنون با اتکا به توان و تخصص متخصصان داخلی در پهنه خلیج‌فارس در ۶ منطقه عملیاتی خارک، لاوان، سیری، بهرگان، قشم و کیش مسئولیت اکتشاف، استخراج، فرآورش، ذخیره‌سازی و صادرات نفت و گاز از میدان‌های دریایی را به‌عهده دارد. با توجه به شرایط ویژه تولید از میدان‌های دریایی، کامل‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات و تأسیسات زنجیره تولید، فرآورش و صادرات نفت و گاز کشور در این شرکت متمرکز شده است.

بهره‌برداری از منابع نفت و گاز مشترک دریایی با همسایگان و حضور فعال در بخش انرژی خلیج‌فارس، همواره از اولویت‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بوده است که این موضوع تنها معطوف و محدود به تولید نفت و گاز نیست و از لحاظ حضور ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیز اهمیت بسزایی دارد. در راستای نیل به این مهم، اقدام‌های گوناگونی از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع آن به‌ویژه شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون توسعه میدان‌های توسعه‌نیافته و یا در حال بهره‌برداری، بازسازی و نوسازی تأسیسات و تجهیزات نفتی در مناطق عملیاتی و سکوهای بهره‌برداری، حمایت از ساخت تجهیزات و تأسیسات دریایی از سوی پیمانکاران داخلی، حفاری چاه‌های جدید، در مدار تولید قرار دادن چاه‌های بسته و کم‌بازده و به‌کارگیری روش‌های بهبود و ازدیاد برداشت همچون تزریق آب و گاز، فرازآوری مصنوعی از طریق نصب پمپ‌های درون‌چاهی و گازرانی اشاره کرد. راهبردهایی همچون جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نیز از جمله خدمات ارزنده صنعت نفت دریایی ایران است.

یکی از اقدام‌های ارزشمند شرکت نفت فلات قاره ایران در راستای عمل به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و تعریف پروژه‌هایی برای رفع نیازمندی‌های صنعت نفت دریایی است که در این زمینه گام‌های ارزشمندی در قالب پروژه‌های «تولید بار اول» برداشته شده و منجر به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان قدرتمند ایرانی شده است.

در نتیجه این اقدام‌ها، توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بیش از پیش افزایش یافته و در آینده‌ای نزدیک، نیازمندی‌های فناوری‌محور حوزه صنعت نفت دریایی ایران از همین بستر تأمین می‌شود و با این اقدام افزون بر جلوگیری از خروج منابع مالی کشور و قطع وابستگی به بیگانگان، در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد.

تجارب به‌دست‌آمده حاصل از سال‌های متمادی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران در بهره‌برداری و استخراج نفت و گاز از میدان‌های دریایی در خلیج‌فارس نشان می‌دهد هر جا که به توانمندی و دانش متخصصان و کارکنان شرکت، همچنین شرکت‌های پیمانکار ایرانی اعتماد شده نتایج درخشان و قابل‌اتکایی به‌همراه داشته است و فرزندان این سرزمین همواره ثابت کرده‌اند در صورت میدان دادن به آنها از پس دشوارترین کارها هم به‌خوبی برمی‌آیند.

خوشبختانه از زمان روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه‌ریزی و رویکرد مجموعه صنعت نفت در جهت اتکای بیش از پیش به توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها بوده و در این راستا همه پروژه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران از سوی همین شرکت‌ها در حال انجام است و در زمینه تأمین کالاها نیز بیش از ۷۰ درصد کالاهای مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها از کالاهای داخلی تأمین می‌شود.

در حال حاضر طرح‌های توسعه و نگهداشت متعددی در شرکت در حال اجرا و یا در مراحل واگذاری به پیمانکاران داخلی و سرمایه‌گذاران است. اقدام‌های اخیر در راستای سه محور توسعه و تولید از میدان‌های مشترک، جمع‌آوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه و توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی و پیگیری می‌شود.

مجموعه این فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باعث شده چشم‌انداز پیش روی صنعت نفت دریایی ایران روشن‌تر از گذشته باشد و کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران با همت و تلاش همیشگی خود و حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولتمردان در جهت نیل به اهداف والای صنعت نفت حرکت خواهند کرد.

در پایان تصریح می‌شود متولیان بخش دریایی صنعت نفت در تلاش هستند با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشور و مشکلات موجود، با همت، تلاش و ازخودگذشتگی همچنان پرچم پرافتخار کشور را بر فراز آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به اهتزاز درآورده و با تولید صیانتی از میدان‌های نفتی و گازی به‌ویژه میدان‌های مشترک، از این ثروت خدادادی بهره‌برداری کنند.

علیرضا مهدی‌زاده

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران

کد خبر 468808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =