روسیه تولید روزانه نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که این کشور در ماه مارس ۵ درصد از مقدار تولید روزانه خود می‌کاهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک گفت: روسیه در ماه مارس تولید روزانه نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه یا حدود ۵ درصد کاهش خواهد داد.

در پی انتشار خبر کاهش عرضه دواطلبانه روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی، قیمت نفت خام برنت افزایش یافت و با افزایش بیش از ۲.۵ درصدی ۸۶ دلار و ۶۰ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از امروز کل حجم نفت تولیدی را به‌طور کامل می‌فروشیم، اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، به مشتریانی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به طرح سقف قیمتی پایبند هستند، نفت نمی‌فروشیم.

وی ادامه داد: روسیه در ماه مارس تولید روزانه نفت خود را به‌طور داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد، این موضوع به احیای روابط بازار کمک خواهد کرد.

کاخ کرملین روز جمعه (۲۱ بهمن‌ماه) اعلام کرده بود روسیه با بعضی اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و غیراوپک) درباره تصمیم این کشور برای کاهش تولید مذاکره کرده است، اما نواک پس از آن گفت مسکو در این باره هیچ رایزنی رسمی نداشته است، زیرا این کاهش داوطلبانه است.

دو نماینده اوپک‌پلاس به رویترز گفتند پس از اعلام روسیه برای کاهش تولید، اوپک‌پلاس قصدی برای اقدامی تازه ندارد.

کشورهای عضو گروه ۷ در کنار اتحادیه اروپا و استرالیا به‌تازگی برای محموله‌های صادرات نفت خام روسیه و در عین حال فرآورده‌های نفتی این کشور سقف قیمتی تعیین کرده‌اند، مسکو نیز در واکنش به این اقدام‌ها معاملاتی را که شامل هرگونه اعمال سازوکار سقف قیمتی باشد، ممنوع کرده است.

آخرین کاهش بزرگ تولید نفت روسیه در ماه آوریل ۲۰۲۲ پس از اعمال تحریم‌های غرب به‌دنبال تنش‌های مسکو - کی‌یف رخ داد و عرضه نفت این کشور حدود ۹ درصد کاهش یافت، از آن زمان، روسیه موفق شد زنجیره‌های لجستیکی را برای فروش نفت خود، بیشتر در آسیا فعال کند.

تصمیم روسیه برای کاهش تولید نفت تنها ۹ روز پس از آن اعلام شد کمتیه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) برنامه کاهش تولید کنونی این ائتلاف را تأیید کرد.

نواک گفت: روسیه معتقد است سازوکار سقف قیمتی در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، دخالت در روابط بازار و ادامه سیاست مخرب انرژی کشورهای غربی است.

سخنگوی نواک نیز اعلام کرد که کاهش تنها مربوط به نفت خام بدون میعانات گازی است.

تولید نفت روسیه در سال گذشته میلادی با وجود پیش‌بینی‌های پرشمار درباره کاهش به لطف افزایش فروش به آسیا، به‌ویژه هند و چین، با افزایش ۲ درصدی به ۵۳۵ میلیون تن (۱۰.۷ میلیون بشکه در روز) رسید.

کد خبر 468941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =