بهره‌برداری از ۴ طرح پتروشیمی و پتروپالایشگاهی تا ۲ سال آینده

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: پتروشیمی‌های سروش، نگین و طرح الفین کنگان تا پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال ۱۴۰۳ و آلای مهستان در اوایل ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش شانا، عبدالحسین بیات روز چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) در نشست بررسی طرح‌های صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در منطقه کنگان که با حضور مدیران ارشد حوزه سرمایه‌گذاری پترو پالایش کنگان و اهداف برگزار شد، با اشاره به بازدیدهای انجام‌شده، اظهار کرد: همه پروژه‌های مربوط به صندوق‌ها به ویژه پتروپالایش کنگان از وضعیت پیشرفت مطلوب برخوردار هستند.

وی یکی از عوامل موفقیت و پیشرفت محسوس طرح‌های پتروپالایشگاهی و پتروشیمیایی منطقه کنگان را قرار گرفتن شرکت‌های گروه با ظرفیت‌های مختلف مهندسی و طراحی (مانند شرکت EIED از شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها)، کنار طرح‌های در حال‌ ساخت دانست و گفت: خدمات مهندسی و طراحی در این حوزه به طور کامل توسط شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌ها بومی‌سازی شده است و از توان صادرات آن نیز برخورداریم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به طرح پتروشیمی آلای مهستان اشاره کرد و افزود: روند پیشرفت این طرح نسبت به بازدید خردادماه مطلوب است؛ از این‌ رو طبق برنامه در سال ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود، ضمن آنکه این طرح در فهرست پروژه‌های اولویت‌دار اقتصادی دولت نیز قرار گرفته است.

مولدسازی دارای‌های راکد

بیات درباره روند پیشرفت ایران ال‌ان‌جی نیز گفت: پس از یک دوره توقف طولانی،  اکنون پیمانکارهای اجرایی طرح انتخاب و قرارداد آنها امضا شده و انتخاب MC نیز در حال اقدام است. از این‌ رو، برنامه‌ها برای اجرای فاز نخست این طرح متمرکز شده است، به‌گونه‌ای که فعالیت‌های اجرایی نصب تجهیزات سنگین آغاز شده و کار ساخت مخازن ال‌پی‌جی و ال‌ان‌جی با ظرفیت‌های ۳۰۰۰۰ و ۱۴۰۰۰۰ در حال تکمیل است.

ورود صندوق به میدان‌های نفتی و گازی

وی همچنین با اشاره به توان مهندسی شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بیان کرد: گروه اقتصادی صندوق‌ها برای اکتشاف، تولید و بهره‌برداری از چند میدان نفتی و گازی اعلام آمادگی و برنامه‌ریزی کرده است. برنامه پیشنهادی گروه اقتصادی صندوق‌ها برای شرکت در توسعه و به بهره‌برداری رساندن میدان‌های نفتی و گازی به‌گونه‌ای است که خوراک پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های در حال بهره‌برداری زیرمجموعه صندوق‌ها را حفظ و افزایش دهد که سرانجام به نفع پروژه‌های صندوق‌ها نیز هست. 

برنامه برای زنجیره ارزش محصولات پروپان، بوتان و متانول 

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از طرح جدید گروه اقتصادی صندوق‌ها برای توسعه زنجیره ارزش محصولات پروپان و بوتان در منطقه عسلویه نیز خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه در مرحله شناسایی و کسب مجوز برای محل ساخت تأسیسات موردنیاز هستیم که روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) از یکی از محل‌های پیشنهادی بازدید شد.

بیات از برنامه‌ریزی برای طرح‌های پتروپالایشگاهی پایین‌دستی متانول، ترکیبات آروماتیک، انبارش، صادرات، انواع فرآورده‌های گازی، مایع و جامد نیز خبر داد و افزود: از توان راه‌اندازی چند پتروپالایشگاه برای کشور برخورداریم که منوط به مهیا شدن شرایطی مانند تأمین خوراک و صدور مجوزهاست.

وی تأکید کرد: دومین بازدید امسال از طرح‌های پتروشیمی سروش (HDPE)، نگین (HDPE/HD) و آلای مهستان (PDH و PP)، توسعه واحد الفین پتروپالایش کنگان (HDPE) مؤید آن است که برآورده‌های اعلامی سال ۱۴۰۰ درباره افتتاح طرح‌ها در سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به لطف خداوند متعال محقق خواهد شد که نیازمند استفاده بهینه از فرصت‌ها و دقایق و استمرار تلاش‌های جهادی همکاران است.

توسعه زیرساخت برای صادرات محصولات 

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به بازدید از شرکت فراسکو ادامه داد: این شرکت با دارابودن دو پست اسکله فعال و ۵۰ هزار مترمکعب مخزن نفت کوره، نقش مهمی در ذخیره‌سازی و صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی داشته و برنامه افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی به یک میلیون مترمکعب و ساخت پنج پست اسکله جدید را در حال اقدام دارد، همچنین ایستگاه‌های منحصربه‌فرد انتقال مستقیم محصولات پتروشیمی از تانکر به کشتی در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۱ درصدی وزنی نسبت به پارسال، نقش مهمی در صادرات ال‌پی‌جی گرم، C۵+ و هگزان ایفا خواهد کرد، به‌طور کلی طرح از پیشرفت ۴۹ درصدی بهره‌مند شده است.

بیات در بخش دیگری از نشست بررسی طرح‌ها که با حضور نمایندگانی از بخش اقتصادی ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: پیشرفت طرح‌های صندوق نفت به‌مثابه رشد و توسعه و اشتغال‌آفرینی برای کشور است از این‌ رو بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی حائز اهمیت است.

وی همچنین با اشاره به وجود ذخایر غنی نفت و گاز کشور، افزود: مشیت الهی این‌گونه بوده است که این ذخایر در اختیار مردم غیور ایران عزیز قرار گیرد از ای ن‌رو هرچه تلاش و برنامه‌ریزی انجام شود از نفحات آن برخوردار خواهیم شد، بنابراین در این حوزه، دقایق مانند فرصت‌های گران‌بها ارزشمند هستند و باید حداکثر استفاده از آنها بشود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بخش پایانی نشست شورای‌ عالی پروژه‌ها در کنگان از معاونت پروژه‌های اهداف، مدیران، کارکنان و مهندسان فعال در طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری گروه اقتصادی صندوق‌ها در جنوب به سبب افزایش تولید و رشد و توسعه محسوس پروژه‌های توسعه‌ای قدردانی کرد.

براساس این گزارش، بیات در جریان سفر روز سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه) به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) از روند پیشرفت اجرای «طرح پتروشیمی آلای مهستان»، «طرح تبدیل پروپان به پروپیلن (PDH)» با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن پروپیلن، «طرح تولید پلی‌پروپیلن (PP) با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن»، طرح «الفین توسعه پتروشیمی کنگان» با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن، «طرح تولید پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) سروش مهستان» با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن و طرح «تولید پلی‌اتیلن سنگین (HDPE)/ پلی‌اتیلن سبک خطی  (LLDPE)  نگین مهستان» با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن و واحد تولید پلی‌اتیلن پتروپالایش کنگان با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن، «طرح آب‌شیرین‌کن واحد تولید بخار، هوا و ازت، تصفیه پساب پترو پالایش کنگان» به‌عنوان واحد یوتیلیتی طرح‌های فوق و طرح‌های ایران ال‌ان‌جی و فراسکو بازدید کرد.

این دومین بازدید وی در ۶ ماه گذشته از طرح‌های یادشده است.

کد خبر 469146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =