صنعت نفت، صنعتی پیشرو در حوزه مدیریت بحران در ایران

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت گفت: صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی کشور، بیش از ۱۰۰ سال است که با اقتدار تمام در زمینه اکتشاف، استخراج و تولید نفت و فرآورده‌های آن فعالیت کرده و صنعتی پیشرو در حوزه مدیریت بحران در کشور است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، علی‌اصغر حق‌بین در حاشیه نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴٠١ اظهار کرد: کشور ایران در میان کشورهای جهان، کشوری صنعتی در حال رشد است؛ کشوری که با گسترش صنایع نفتی، شکوفایی و رشد اقتصاد، رفاه اجتماعی و امنیت ملی را برای مردم به ارمغان آورده، هرچند در صورت بی‌توجهی به مباحث مدیریت بحران در صنایع، به‌ویژه صنعت نفت، عواقب غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد که تبعات آن در حوزه مادی، خسارات به تأسیسات صنعتی و در حوزه معنوی، تلفات انسانی و خسارات محیط زیستی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: صنعت نفت نیز به این‌منظور و به‌دلیل کاهش اثرات ناشی از بحران، با استقرار سیستم‌های مدیریتی از جمله ISO ۱۸۰۰۱ و ISO ۱۴۰۱  و NFPS ۱۶۰۰ و داشتن طرح‌های واکنش اضطراری و بحران در سه مرحله عملیاتی، طرح پیشگیری، طرح مقابله‌ای و طرح بازیابی، اقدام‌هایی مؤثر انجام داده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت با بیان اینکه صنعت نفت یکی از نقش‌های اصلی را در مواقع بحران در کشور بازی می‌کند، افزود: بر این اساس، کسب آمادگی و مدیریت بحران در زمان رخداد آن به‌ویژه در صنایع پالایشگاهی و خطوط لوله که از شریان‌های حیاتی انرژی محسوب می‌شوند، اهمیت فراوانی دارد.

حق‌بین تصریح کرد: از آنجایی که صنعت نفت با تهدیدها و بحران‌های مختلف طبیعی، صنعتی و متأثر از عوامل انسانی روبه‌روست و همیشه باید آمادگی لازم را برای رویارویی با آنها داشته باشد، از این رو، بازنگری و ابلاغ شیوه‌نامه مدیریت شرایط اضطراری و بحران ازسوی وزیر نفت، مبین این موضوع است که مدیریت بحران، بخش اساسی از مدیریت راهبردی در صنعت نفت است.

وی تجارب حاصل از تأمین سوخت و انرژی و عملکرد وزارت نفت در زمان بحران سال‌های گذشته را سبب افزایش روزافزون اهمیت برنامه‌ریزی پیشگیرانه دانست و گفت: به این ترتیب، تمرین وظایف محوله در این حوزه و در شرایط اضطراری برای بهنگام‌سازی ظرفیت‌های مدیریت بحران و افزایش توان آمادگی و مقابله با بحران، ضروری است.

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت ادامه داد: این مهم با انجام روزمایش‌های مدیریت بحران با سناریوهای محتمل و معتبر از پیش تدوین می‌شود، ضمن آنکه تصمیم‌گیری و اتخاذ تصمیم‌های مؤثر بر اساس اطلاعات صحیح برای کاهش خسارات و کنترل سریع بحران نیز اهمیتی ویژه دارد، زیرا به هر حال، غافلگیری نخستین عامل مخرب در بحران است.

حق‌بین در پایان با بیان اینکه اتخاذ تصمیم درست و بهنگام می‌تواند از هدررفت منابع و امکانات جلوگیری و کاهش خسارات و تلفات را به‌دنبال داشته باشد، تأکید کرد: وزارت نفت بر اساس تکالیف قانونی در نظر گرفته‌شده در قانون مدیریت بحران کشور، به‌منظور ارتقای توانمندی و پاسخ به نیاز جامعه و کشور با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ایمن، نسبت به ذخیره‌سازی حامل‌های انرژی و تأمین سوخت مورد نیاز مناطق آسیب‌دیده در شرایط اضطراری، اقدام‌های شایسته و مؤثری در حوادث و بحران‌های استان‌های درگیر زلزله، سیل، سرما، یخبندان و... در دستور کار خود داشته و دارد.

کد خبر 469242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =