زمستان آینده برای اروپا آسان نخواهد بود/ وقت جشن گرفتن نیست

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به کمبود احتمالی انرژی در زمستان آینده هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مونیخ،  فاتح بیرول در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن هشدار درباره کمبود احتمالی انرژی در زمستان آینده در اروپا گفت:  با توجه به افزایش مصرف انرژی چین در سال جاری میلادی، گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) اندکی وارد بازارهای جهانی می‌شود.

وی افزود: دولت‌های اروپایی پارسال تصمیم‌های درستی مانند ساخت پایانه‌های دریافت ال‌ان‌جی بیشتر با هدف تضمین تأمین انرژی و جایگزینی با گاز تحویلی از روسیه با خط لوله گرفتند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: اروپایی‌ها در عین حال به‌دلیل کاهش تقاضا در پی گذراندن  زمستانی ملایم خوش‌شانس بودند، این در حالی است که ضعف اقتصادی در چین منجر به نخستین افت مصرف در این کشور آسیایی برای ۴۰ سال شد.

بیرول گفت: اگر شگفتی‌های لحظه آخری وجود نداشته باشد شاید بتوان گفت از زمستان جاری با وجود بعضی از کمبودها در جاهای مختلف عبور کردیم اما پرسش اینجاست که زمستان آینده چه اتفاقی می‌افتد؟

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود امسال ۲۳ میلیارد مترمکعب ال‌ان‌جی اضافی وارد بازارهای جهانی شود، افزود: حتی با بهبود اندک شرایط اقتصادی به‌دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا احتمال می‌رود چین ۸۰ درصد عرضه اضافی گاز را به مصرف خود اختصاص دهد.

رئیس آژانس بین‌الملی انرژی تصریح کرد: اگرچه پایانه‌های واردات ال‌ان‌جی کافی وجود داشته باشد، اما احتمال می‌رود گاز کافی برای واردات وجود نداشته باشد بنابراین زمستان آینده برای اروپا آسان نخواهد بود.

بیرول تأکید کرد که از اکنون به آرامش رسیدن درست نیست و اکنون وقت جشن گرفتن نیست، زیرا تلاش برای توسعه میدان‌های گازی تازه  پس از گذشت چند سال به نتیجه و مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: خانوارها و شرکت‌ها باید به تلاش‌ها برای مصرف بهینه گاز ادامه دهند در حالی که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر باید سریع‌تر افزایش یابد.

کلاوس مولر، رئیس آژانس شبکه آلمانی که بازارهای گاز و برق را تنظیم می‌کند، هم گفت: نمی‌توان کمبود احتمالی گاز در زمستان آینده را رد کرد، به‌ویژه که آلمان اکنون مجبور است تأسیسات ذخیره‌سازی را بدون گاز وارداتی روسیه با خط لوله پر کند.

وی افزود: ما می‌توانیم مصرف گاز را مدیریت کنیم، اما به‌واقع باید تلاش زیادی کنیم.

بیرول همچنین به کشورهایی که تصمیم به حذف تدریجی انرژی هسته‌ای دارند، هشدار داد که آیا این بهترین زمان برای انجام این کار است و در عین حال خواستار بازنگری در این تصمیم شد.

وی گفت: تمدید موقت آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان تا ماه آوریل گامی در مسیر درست است.

رئیس آژانس بین‌الملی انرژی تأکید کرد: ما به همه منابع انرژی برای کمک به زمستان آینده نیاز داریم.

کد خبر 469438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =