روند رشد تقاضای جهانی نفت در ۲۰۲۳ کُند می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که روند رشد تقاضای نفت در سال آینده میلادی با وجود حفظ  شدن در سطحی مطلوب کُند خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه (۲۳ آذرماه) اعلام کرد که نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال آینده کُند خواهد شد، اما با توجه به رهایی چین از شرایط رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا همچنان در سطح مطلوب ۱.۷ درصد باقی می‌ماند.

برآوردهای این نهاد بین‌المللی حکایت از آن دارد که چین امسال همچنان روی نوار کاهش تقاضای روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای و رسیدن به ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز گام برمی‌دارد، این در حالی است که انتظار می‌رود این مقدار رشد در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود  یک میلیون بشکه در روز باشد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت روسیه در سال آینده میلادی روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد و اعمال طرح سقف قیمتی از سوی گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا بی‌توازنی در بازار را تشدید می‌کند.

تولید روزانه  نفت خام روسیه در نوامبر امسال روزانه ۹۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید که تنها روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کمتر از آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت روسیه همواره از برآوردهای این نهاد پیشی می‌گیرد، اگرچه قیمت‌های جهانی پایین‌تر و تخفیف‌های بالا کاهش ۷۰۰ میلیون دلاری درآمدهای نفتی روسیه و رسیدن به رقم ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری را به همراه داشته است.

آژانس بین‌المللی اعلام کرد: در حالی که قیمت‌های پایین‌تر نفت برای مصرف‌کنندگانی که با تورم فزاینده دست‌وپنجه نرم می‌کنند به‌نوعی تسکین‌بخش است، تأثیر کامل تحریم‌ها بر عرضه‌ نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه بر بازارهای جهانی هنوز باقی مانده است.

قیمت نفت خام برنت روز چهارشنبه در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه به وقت گرینویچ به ۸۱ دلار و ۵۷ سنت رسید که نسبت به رقم بالای حدود ۱۴۰ دلار در ماه مارس امسال، کاهشی قابل‌توجه را نشان می‌دهد.

چالش‌های اقتصادی جهان و نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت، به مانعی برای افزایش‌ بیشتر قیمت نفت در سال جاری تبدیل شده است، اما آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضا در بعضی از مناطق به طرز شگفت‌آوری مطلوب بود.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: تقاضای مطلوب در چین، هند و خاورمیانه بخشی از افت تقاضا در اروپا و دیگر نقاط آسیای شرقی را جبران کرد.

این داده‌ها آژانس بین‌المللی انرژی را بر آن داشت تا پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی با ۱۴۰ هزار بشکه افزایش نسبت به برآورد پیشین به ۲.۳ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

این نهاد همچنین پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در سال آینده میلادی را با روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به برآورد پیشین یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد، به‌طوری که مجموع آن به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

با وجود تداوم محدودیت‌های کرونایی در چین می‌توان گفت با کاهش قوانین سختگیران به صفر رساندن موارد ابتلا به ویروس کرونا، شرایط برای بهبود تدریجی در سال ۲۰۲۳ آماده شده است.

برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی برای رشد تقاضای نفت چین برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به‌ترتیب ۵۰ هزار بشکه در روز و ۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به برآورد پیشین افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در حالی که طی ماه‌های زمستان و به سمت تراز نفتی فشرده‌تر در سه ماه دوم ۲۰۲۳ حرکت می‌کنیم، نمی‌توان یک دوره افزایش قیمت دیگر را رد کرد.

کد خبر 466097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =