رکود اقتصادی افزایش قیمت نفت در ۲۰۲۳ را محدود می‌کند

چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهان و تشدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین و تأثیر عوامل یادشده بر تقاضای نفت، مانع از افزایش قابل‌توجه قیمت‌های جهانی این کالای راهبردی در سال ۲۰۲۳ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی روز جمعه (نهم دی‌ماه) این خبرگزاری نشان می‌دهد افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ در پی چشم‌انداز ضعیف اقتصاد جهان و تشدید موارد ابتلا به ویروس کرونا اندک خواهد بود و در عین حال تأثیر کمبود عرضه ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه عاملی افزایشی برای قیمت‌های این کالای راهبردی خواهد بود.

نظرسنجی رویترز از ۳۰ اقتصاددان و تحلیلگر حکایت از آن دارد که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ به ۸۹ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه می‌رسد که این رقم حدود ۴.۶ درصد کمتر از رقم ۹۳ دلار و ۶۵ سنتی برآوردشده در نظرسنجی ماه نوامبر است.

میانگین شاخص برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۹ دلار به ازای هر بشکه بوده است.

بر اساس این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین ۸۴ دلار و ۸۴ سنت به ازای هر بشکه باشد، در  حالی که این رقم در برآورد ماه نوامبر ۸۷ دلار و ۸۰ سنت برای هر بشکه اعلام شده بود.

بردلی ساندرز، دستیار اقتصادی در مؤسسه کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: ما انتظار داریم جهان در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی وارد رکود شود، زیرا آثار تورم بالا و افزایش نرخ بهره احساس می‌شود.

قیمت نفت خام برنت از اوایل ماه نوامبر بیش از ۱۵ درصد کاهش داشته است و روز جمعه حدود ۸۴ دلار برای هر بشکه معامله شد، زیرا افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین چشم‌انداز رشد تقاضای نفت در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان را کاهش داد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد مؤسسه اوای‌ان‌دی‌ای در این باره گفت: با وجود تضعیف چشم‌انداز تقاضای جهانی برای نفت به‌دلیل ترس از رکود اقتصادی، بازار نفت همچنان با محدودیت عرضه روبه‌روست و تمرکز اصلی بازار در سه ماه نخست سال آینده میلادی بر شرایط تقاضا در چین خواهد بود.

بیشتر تحلیلگران بر این باورند که تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی به‌دلیل کاهش محدودیت‌های کرونا در چین و اتخاذ رویکردی متعادل‌تر درباره نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی، افزایشی قابل‌توجه خواهد داشت.

نظرسنجی رویترز نشان داد که انتظار می‌رود تأثیر تحریم‌های غرب بر نفت روسیه به حداقل برسد.

تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس در یادداشتی می گویند: انتظار نمی‌رود طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه که برای قدرت چانه‌زنی به خریداران کشورهای ثالث طراحی شده است، تاثیر چندانی داشته باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌تازگی فرمانی را صادر کرد که عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای حامی طرح سقف قیمتی را از یکم فوریه به مدت پنج ماه ممنوع می‌کند.

مؤسسه کپلر گفت: در صورت کاهش شدید صادرات نفت روسیه که البته انتظار نمی‌رود رخ دهد، اوپک‌پلاس احتمالاً آماده افزایش تولید خواهد بود تا از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کند.

کد خبر 466706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =