بازار نفت در اوایل ۲۰۲۳ مازاد عرضه خواهد داشت

بانک آمریکایی گلدمن ساکس ضمن اشاره به احتمال وجود مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت در اوایل سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی خود برای قیمت نفت را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گلدمن ساکس پیش‌بینی خود برای قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را کاهش داد و اعلام کرد که انتظار می‌رود بازارهای جهانی نفت خام در اوایل سال آینده میلادی با مازاد عرضه روبه‌رو باشند و این شرایط خطر جهش قیمت‌ها در زمستان را کاهش می‌دهد.

گلدمن ساکس در یادداشتی پیش‌بینی خود از نفت خام شاخص برنت دریای شمال را برای سه ماه نخست و دوم سال ۲۰۲۳ به‌ترتیب ۹۰ و ۹۵ دلار به ازای هر بشکه اعلام کرد، در حالی که پیش‌تر قیمت را برای این شاخص در سه ماه نخست ۱۱۵ دلار و برای سه ماه دوم ۱۰۵ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کرده بود.

این بانک آمریکایی اعلام کرد از آنجا که مصرف نفت چین کمتر از حد انتظار است و صادرات نفت روسیه به سطوح پیش از آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف رسیده است و در کنار اینها کاهش مشکلات تولید در قزاقستان و نیجریه خطر افزایش قیمت نفت در زمستان امسال کمتر حس خواهد شد.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که بازار نفت سه ماه پایانی ۲۰۲۲ را با مازاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز به پایان می‌رساند، در حالی که با توجه به کاهش تقاضای فصلی، سه ماه نخست سال آینده میلادی با مازاد یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو خواهد بود.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که با کاهش محدودیت‌های مرتبط با کرونا و ازسرگیری سفرهای هوایی، تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۳ میلادی با روزانه ۲ میلیون بشکه رشد روبه‌رو خواهد بود.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ میلادی ۹۸ دلار و دبلیوتی‌آی ۹۲ دلار خواهد بود، به‌طوری که این رقم کمتر از برآورد پیشین ۱۱۰ دلار برای برنت و ۱۰۵ دلار برای دبلیوتی‌آی است.

گلدمن ساکس درباره دو سه ماه پایانی سال آینده میلادی اعلام کرد که انتظار دارد نفت خام برنت به ۱۰۰ تا ۱۰۵ دلار در هر بشکه برسد که همچنان کمتر از برآورد ۱۱۰ دلاری پیشین است.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش می‌یابد و میانگین برنت به ۱۰۵ دلار و دبلیوتی‌آی به ۹۹ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

تاکنون در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی، قیمت نفت خام برنت نزدیک به ۶ درصد کاهش داشته است، در حالی که در ماه مارس امسال با بیش از ۴۰ درصد افزایش به اوج ۱۳۹ دلار رسیده بود.

کد خبر 466117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =