استفاده از ابزار قیمتی برای مدیریت مصرف گاز با موانع اجتماعی و ساختاری روبه‌روست

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی گفت: ابزار قیمتی برای مدیریت مصرف با وجود کارآمدی در شرایط داخلی کشور افزون بر موانع اجتماعی با موانع ساختاری روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد صادق جوکار امروز (دوشنبه، ۱۵ اسفندماه) در آیین نکوداشت سالروز تأسیس خانه گاز ایران ، تردید بالا در پروژه‌های تولید را یکی از چالش‌ها دانست و گفت: افزایش رو به رشد تقاضای داخلی چالش بعدی است.

وی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران با محوریت خود، باید برنامه منسجم‌تر مدیریت مصرف را با تاکید بر سیاست‌های غیر قیمتی در پیش بگیرد، اظهار کرد: در این میان آینده جایگاه شرکت ملی گاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تأکید بر اینکه در بحث صادرات گاز مبتنی بر فرصت‌های تجارت گاز و بر چشم اندار عرضه و تقاضا، مشخص است که در صورت مدیریت نکردن تقاضا و کاهش تردیدهای پیش‌روی روند تولید نه تنها فضایی برای افزایش سهم صادرات وجود ندارد، بلکه حفظ سهم کنونی نیز با چالش و بحران روبه‌رو خواهد شد، گفت: شرکت ملی گاز ایران با محور خود، برنامه منسجم‌تر مدیریت مصرف را با سیاست‌های غیرقیمتی در پیش بگیرد.

جوکار با اشاره به اینکه این خانه با هدف پیوند بین نهادهای دانشی و اجرایی و حوزه‌های تصمیم‌ساز تشکیل شده است، افزود: این ایده در غالب خانه گاز عملیاتی شد؛ بر اساس مطالعات انجام شده در یک سال گذشته ۶ تهدید و ۷ فرصت در بازار گاز ایران شناسایی شد.

وی تصریح کرد: باید فرآیند تصمیم‌گیری اثرگذار بیرونی بر شرکت ملی گاز در مشارکت کلیدی با محوریت شرکت ملی گاز انجام شود؛ وانگهی باید توسعه پتروشیمی‌های گازپایه محدود شود و توسعه پتروشیمی غیرگازی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شانا، مأموریت خانه گاز ایران، مسئله‌یابی، پایش و تحلیل منظم و مستمر چالش‌ها و مسائل حوزه گاز در سطح ملی و بین‌المللی، ارائه برنامه‌های اقدام (راه‌حل و راهکار) و تدوین توصیه‌های سیاسی و گزارش‌های مسئله‌محور با هدف تصمیم‌سازی مؤثر و ایجاد زمینه مناسب برای تصمیم‌گیری به‌موقع، صحیح و آگاهانه نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزان راهبردی شرکت ملی گاز ایران، مأموریت اصلی آن است.

اهداف تأسیس خانه گاز شامل پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی، شناسایی و به‌کارگیری راهکارهای جدید و کارآمد، توسعه همکاری‌های مشترک و تقویت ارتباطات و همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجربیات علمی، ارائه مشاوره‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی و بهبود فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌شود.

در خانه گاز همکاری نظام‌یافته میان مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و شرکت ملی گاز ایران برای انجام مطالعات راهبردی شرکت ملی گاز ایران در قالب پنج محور کلی شامل تحلیل بازار و تجارت گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی، آینده‌پژوهی و الگوسازی عرضه و تقاضای گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی، بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی مصرف گاز، حکمرانی، توسعه و نوآوری در کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران و توسعه مدیریت، سرمایه انسانی، بهره‌وری و مسئولیت‌های اجتماعی است.

کد خبر 470059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =