افزایش قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه

افزایش نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه نفت با توجه به امیدواری چین به افزایش تقاضا قیمت‌های دو شاخص اصلی نفت جهان را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، نگرانی مدیران صنایع درباره ظرفیت مازاد عرضه نفت محدود در بازارهای جهانی و تردیدهای پیش‌روی عرضه نفت روسیه در حالی که تقاضا از سوی چین، بزرگترین واردکننده نفت خام چین در حال بهبود است، سبب شد قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات روز سه‌شنبه (۱۶ اسفندماه) افزایش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال پس از ثبت افزایش ۰.۴ درصدی در معاملات روز دوشنبه (۱۵ اسفندماه)، در داد و ستدهای امروز تا ساعت ۴ و ۵۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۴ سنت یا ۰.۲۸ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۴۲ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا پس از افزایش یک درصدی در جلسه معاملاتی پیشین (روز دوشنبه، ۱۵ اسفندماه) در داد و ستدهای روز سه‌شنبه با ۲۳ سنت یا ۰.۲۹ درصد افزایش، ۸۰ دلار و ۶۹ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای ششمین روز معاملاتی پیاپی در مسیر افزایش قرار دارد که طولانی‌ترین دوره رشد از ماه مه ۲۰۲۲ به شمار می‌آید و این شرایط در پی امید به بهبود تقاضای چین و افزایش ظرفیت پالایشی جدید در آسیا و خاورمیانه و فراوری بیشتر نفت خام پدید آمده و تقویت شده است.

ویوک دار، تحلیلگر بانک کامون‌ولت استرالیا در یادداشتی گفت: نگرانی‌ها درباره عرضه که به افزایش قیمت نفت کمک کرد، احتمال دارد ناشی از سخنان مدیرعامل شورون مبنی بر اینکه «ظرفیت نوسان زیادی در بازارهای نفت وجود ندارد» باشد.

کلید ناشناخته برای سال ۲۰۲۳ میلادی، اختلال در صادرات محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه خواهد بود.

مایک ویرث، مدیرعامل شرکت آمریکایی نفت و گاز شورون گفت: نفتکش‌های حامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه اکنون باید مسافت‌های طولانی‌تری را طی کنند تا به بازارهای غیر تحریمی برسند، در حالی که ذخیره‌سازی‌های نفت و نوسان‌های عرضه محدود است و این شرایط بازار جهانی را در برابر هرگونه اختلال غیرمنتظره عرضه آسیب‌پذیر می‌کند.

معامله گران مشتاقانه منتظر انتشار گزارش داده‌های تجارت نفت چین در ماه‌های ژانویه و فوریه (روز سه‌شنبه، ۱۶ اسفندماه) و در عین حال در پی سیگنال‌هایی از بهبود تقاضای نفت پس از لغو محدودیت‌های ویژه مقابله با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته میلادی هستند.

کد خبر 470076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =