بازدید هیئت تجاری بلندپایه غرب آفریقا از منطقه ویژه پارس

هیئت تجاری بلندپایه غرب آفریقا ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در جریان فرصت‌های سرمایه‌گذای در این منطقه قرار گرفت.

به گزارش شانا، اعضای هیئت تجاری بلندپایه غرب آفریقا با راهبری معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت روز چهارشنبه (۱۷ اسفندماه) از بخش‌های مختلف تأسیسات میدان گازی مشترک پارس جنوبی و پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بازدید کردند.

اعضای این هیئت ابتدا از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی که شامل سه بخش اصلی تأسیسات دریایی، خطوط انتقال و تأسیسات خشکی است بازدید کردند و در جریان توسعه و تولید محصولات این فازها قرار گرفتند.

اعضای هیئت تجاری غرب آفریقا سپس از بندر پتروشیمی پارس، مجتمع‌های پتروشیمی­‌ جم، آریاساسول، پردیس و... بازدید کرد و سرانجام در نشست با سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حاضر شدند.

حسین شاملی، مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در این نشست با اشاره به موفقیت ایران در بخش‌های مختلف صنعت نفت اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی انرژی بر مبنای ارتباط سازنده با کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای آفریقایی است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت دولت سیزدهم علاقه‌مند توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی در چهار محور است، تصریح کرد: تجارت فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، سرمایه‌گذاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی، ساخت، تأمین و تعمیر تجهیزات نفتی و همکاری‌های دانش‌بنیان و فناورانه چهار محور اصلی است.

 مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه میدان گازی پارس جنوبی در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از آب‌های جنوبی ایران واقع شده است، گفت: این میدان بزرگ‌ترین میدان گازی مستقل جهان  است که ۵۰ درصد گاز ایران و ۸ درصد از منابع شناخته‌شده گاز دنیا در آن  قرار دارد.

وی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه را بسیار منحصربه‌فرد دانست و افزود: در کمتر جای دنیا نظیر این منطقه وجود دارد که زنجیره‌ای از خوراک صنایع پایین‌دستی در مجاورت یکدیگر قرار داشته باشد. افزون بر اراضی مناسب برای سرمایه‌گذاری، مشوق‌های قانونی نیز برای سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است که می‌تواند تحولی بزرگ در روابط اقتصادی ایجاد کند.

محسن موحدی قمی، سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی نیز ضمن قدردانی از میزبانی منطقه ویژه پارس اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نگاه ویژه به کشورهای آفریقایی داشته است و دو کشور می‌توانند شریک قابل اطمینانی برای یکدیگر باشند.

نمایندگان هیئت تجاری بلندپایه غرب آفریقا در این نشست نسبت به گسترش روابط با ایران در بخش‌های مختلف صنعت نفت ابراز تمایل کردند.

منطقه غربی قاره آفریقا را غرب آفریقا می‌گویند. طبق تعریف سازمان ملل این منطقه شامل ۱۶ کشور است و ۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت را تشکیل می‌دهد. بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، کیپ ورد، گامبیا، غنا، گینه، گینه بیسائو، لیبریا، مالی، موریتانی، نیجر، نیجریه، سنگال، سیرالئون و توگو از جمله این کشورها هستند.

کد خبر 470234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =