پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم انرژی شرکت‌های ایرانی و روس در حال پیگیری است

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به اینکه همکاری ایران و روسیه منجر به پایداری تأمین انرژی جهان و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نفت و گاز می‌شود، گفت: ایجاد کنسرسیوم انرژی با حضور شرکت‌های ایران و روس برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز دو طرف به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح است.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین شاملی در آیین گشایش رسمی نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس در بخش نفت‌وگاز که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه) در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به‌کار کرد، گفت: بر این باوریم صنایع نفت و گاز نقش کلیدی در روابط و ارتباطی همراه با توسعه پایدار برای ایران و روسیه دارد و هرگونه راه‌حل برای ایجاد این ارتباط، به توسعه روابط بخش‌های خصوصی دو کشور بستگی دارد.

وی به نقش دو کشور در تأمین گاز دنیا اشاره و تصریح کرد: ایران و روسیه در تأمین انرژی دنیا نقش اساسی دارند و همکاری آنها می‌تواند به پایداری تأمین انرژی کمک کند، بر این اساس باور داریم استفاده از فناوری به‌صورت دوجانبه در توسعه و بهره‌برداری از منابع دو کشور نقش کلیدی خواهد داشت.

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت افزود: استفاده از تجربه‌های دو طرف در آموزش منابع انسانی و ایجاد سازوکار نو مالی برای تسریع و تسهیل روابط دوجانبه با مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد و این موارد برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش انرژی دو کشور ضروری است.

شاملی توسعه اقتصادی را نتیجه این همکاری دانست و گفت: دو کشور می‌توانند در چارچوب ساختاری پویا پایدار و مؤثر، با توسعه همکاری در بخش انرژی، به توسعه تأمین پایدار انرژی و رشد اقتصادی خود بپردازند.

وی ادامه داد: تبادل دانش فنی و خدمات مهندسی بین ایران و روسیه با حضور مؤثر و فعالانه به‌عنوان راهکاری برای همکاری‌های دانش‌بنیان بین دو کشور می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد، بنابراین مهم است که تبادل فناوری‌های مورد نیاز در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از وزارت نفت ایران برای حمایت از بخش خصوصی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه وزارت نفت آماده حمایت از بخش خصوصی و دولتی کشور است و سیاست همکاری دو کشور را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌کند.

شاملی تصریح کرد: افق همکاری‌های همه‌جانبه ایران و روسیه روشن، بلندمدت و پایدار است.

وی به برگزاری نشست B2B اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون موقعیت مناسبی فراهم شده تا همفکری و رایزنی کنیم و توسعه همکاری‌ها و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی قسمت نخست همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور است.

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: موضوع دوم و مهم دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی بین شرکت‌های ایرانی و روس است؛ موضوعی که در این سال‌ها آنچنان به آن توجه نشده، توسعه تجارت ترانزیت و سوآپ نفت برای شرکت‌های ایرانی است.

شاملی بیان کرد: پیشنهاد اینجانب ایجاد کنسرسیوم انرژی با حضور شرکت‌های ایران و روس برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز دو کشور است و پیشنهاد مهم دیگر که در سطح دولتی پیگیری می‌شود، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری برای تأمین مالی پروژه‌های نفت و گاز دو کشور است.

وی تصریح کرد: اطمینان دارم مشارکت بخش دولتی و خصوصی با حمایت و تعهد دولت دو کشور، منجر به واگذاری پروژه‌های دو کشور به بخش خصوصی می‌شود.

کد خبر 472584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =