منابع مورد نظر دولت در بودجه از محل صادرات نفت و گاز بدون تغییر تصویب شد

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تلاش این کمیسیون حفظ شاکله لایحه ارسالی دولت بوده است، گفت: منابع مورد نظر دولت از محل صادرات نفت خام و گاز طبیعی برای سال آینده بدون تغییر تصویب شد.

به گزارش شانا، سید شمس‌الدین حسینی در نشست خبری که امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفندماه) در حاشیه صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن قدردانی از رسانه‌ها برای پوشش اخبار و تبیین ابعاد لایحه بودجه سال آینده برای افکار عمومی، به اعلام برخی آمار و ارقام در این لایحه پرداخت و اظهار کرد: دولت در بند (ی) تبصره (۱) پیشنهاد داده بود ۴.۵ میلیارد یورو به تفکیک ۳ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی و ۱.۵ میلیارد یورو برای محرومیت‌زدایی و برخی پروژه‌های آب و... تخصیص داده شود که در جریان آن بنا به مصوبه نمایندگان در صحن علنی مقرر شد ۵۰۰ میلیون یورو دیگر نیز برای تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس اختصاص یابد، البته این موضوع هزینه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کند، زیرا این اعتبار به‌صورت تسهیلات به دستگاه‌های اجرایی اختصاص می‌یابد که بعد از سه سال باید اصل و فرع آن را یا به‌صورت ارزی یا فرآورده به دولت بازگرداند.

وی افزود: متأسفانه با رشد بی‌رویه مصرف فرآورده‌های نفتی و به‌طور مشخص بنزین مواجه هستیم و امسال مقداری واردات بنزین و گازوئیل داشتیم که سال آینده نیز پیش‌بینی این واردات شده است، از این رو معتقدیم باید سال آینده ظرفیت تولید فرآورده‌ها را به‌سرعت افزایش دهیم که اهمیت این موضوع و اولویت آن باعث شد این تصمیم در صحن گرفته شود و نمایندگان مجلس پذیرفتند ۵۰۰ میلیون یورو برای تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس تخصیص یابد، چه بسا تکمیل این پروژه در سال آینده به پایان برسد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: اتفاق مهم دیگری که در صحن رخ داد، بحث بند الحاقی ۸ به تبصره ۱ لایحه بودجه است. در این بخش پیش‌بینی شد که ۹۵ همت از منابع حاصل از فروش محصولات فرعی گاز احصا شود و به حسابی تحت عنوان سرمایه‌گذاری در نفت و گاز کشور اختصاص یابد. این موضوع به شفافیت منابع شرکت نفت و گاز کمک می‌کند.

حسینی با اشاره به یک بند الحاقی به تبصره ۱ لایحه بودجه که به منزله مقید کردن تخفیف ۵ درصدی خوراک به پالایشگاه‌هاست، گفت: این تخفیف از این پس مشروط به کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها خواهد بود. برای مثال پالایشگاه‌ها باید توسعه نفت کوره را کاهش و محصولات با ارزش بالاتر را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: در تبصره (۱) که شاید مهم‌ترین مأموریت آن تعیین تکلیف منابع حاصله از صادرات نفت خام و گاز طبیعی است، همان عدد ۶۰۴ هزار میلیارد تومان که به پیشنهاد دولت در بودجه بود، بدون تغییر تصویب شد.

کد خبر 470259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =