ایران و عربستان باید از فرصت همکاری اقتصادی به‌ویژه در بخش نفت و گاز استفاده کنند

مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت با بیان اینکه فرصت‌ها همانند ابرهای بهاری می‌آیند و می‌روند، گفت: ایران باید از فرصت به‌وجودآمده برای توسعه روابط خود به‌ویژه در بخش نفت و گاز استفاده کند. از سوی دیگر عربستان در جهان عرب نقشی برجسته دارد، از این رو امیدوارم توافق با ریاض مقدمه‌ای برای توافق و همکاری بیشتر با دیگر کشورهای عربی همسایه باشد.

جواد یارجانی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه توافق دیپلماتیک ایران با عربستان در سطح منطقه بسیار ارزشمند است، گفت: با نزدیکی مواضع دو کشور می‌توانیم شاهد همکاری بیشتر آنها در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز باشیم. کشورهای عضو این سازمان در طول زمان به این نتیجه رسیده‌اند اگر بخواهند منافع خود را حفظ کنند برای رسیدن به اجماع باید از برخی منافع ۱۰۰ درصدی خود بگذرند.

وی رمز موفقیت و تأثیرگذاری اوپک در بازارهای جهانی نفت را توافق و همدلی اعضا آن دانست و گفت: متأسفانه تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث شده نقش ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان و تولیدکنندگان نفت در بازارهای جهانی کاهش یابد و در این مدت کشورهای داخل و خارج از اوپک در حد توان خود سهم صادرات نفت ایران را تصاحب کردند.

مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت با تأکید بر اینکه مهم‌ترین هدف ایران در شرایط کنونی باید رسیدن به نقش تاریخی خود در اوپک با توجه به ذخایر عظیم نفت و گاز باشد، اظهار کرد: سطح کنونی صادرات نفت ایران به هیچ عنوان نمی‌تواند انتظارها و نیازهای اقتصادی کشور را برآورده کند.

یارجانی به نقش کلیدی چین در توافق ایران و عربستان اشاره و اظهار کرد: خوبی این توافق آن است که چین به‌عنوان یکی از کشورهای تراز اول در اقتصاد و فناوری واسطه دو کشور است. تضمین پایداری تأمین انرژی از اهداف اصلی این کشور برای واسطه‌گری میان ایران و عربستان است، از این رو همکاری نزدیک با دو کشور دارنده منابع نفتی برای چین منافع بی‌شمار اقتصادی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: فرصت‌ها همانند ابرهای بهاری می‌آیند و می‌روند. ایران و عربستان باید از فرصت به‌وجودآمده برای توسعه روابط خود به‌ویژه در بخش نفت و گاز استفاده کنند. عربستان در جهان عرب نقش پررنگی دارد، از این رو امیدوارم توافق با این کشور مقدمه‌ای برای توافق و همکاری بیشتر با دیگر کشورهای عربی همسایه باشد.

مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت گفت: طی هفت سال اخیر رابطه ایران و عربستان به‌شدت کاهش یافت و پیچیده شد.خیلی از کشورها توانستند از این شرایط به نفع خودشان استفاده کنند و شاید در درجه اول آمریکا بهترین استفاده را برده که توانسته ‌است میلیاردها دلار اسلحه به عربستان بفروشد.

کد خبر 470300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =