صرفه‌جویی ۱۷۳ میلیارد ریالی در پالایشگاه دوم پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی از پایش مبادی هدررفت و مدیریت مصرف مواد شیمیایی در ۱۰ ماه نخست امسال توسط متخصصان و کارکنان این مجموعه و صرفه اقتصادی ۱۷۳ میلیارد ریالی در شرایط جنگ اقتصادی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسین باغبان با اشاره به اقدام‌های مثبت واحدهای پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی به‌منظور کنترل مصرف بهینه مواد شیمیایی اظهار کرد: کارکنان پالایشگاه دوم پارس جنوبی در واحد پالایش گاز و اداره مهندسی و بهره‌برداری با پایش مستمر و موثر مبادی هدررفت مواد شیمیایی و به‌دنبال آن جلوگیری از هدررفت از طریق نوسازی و تعمیر مبادی شناسایی شده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ توانستند ضمن حفاظت از محیط زیست، رکورد بی‌نظیری در مدیریت مصرف بهینه و جلوگیری از هدررفت مواد شیمیایی را ثبت کنند.

وی افزود: پایش و کنترل منظم کارکنان بهره‌برداری و مهندسی فرآیند از طریق افزایش سرعت جابه‌جایی مبدل‌های معیوب، کنترل مشکل کف‌زایی به‌منظور کاهش فرار ماده آمین، کنترل نوسانات بر روی مبدل‌های صفحه‌ای، تهیه و اجرای دستورعمل‌های عملیاتی و برشورهای آموزش کاربردی، بخشی از اقدام‌های صورت گرفته به‌منظور مدیریت و کاهش مصرف مواد شیمیایی بوده است.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره مصرف مواد شیمیایی در ردیف‌های گازی در دو سال گذشته تصریح کرد: درصد کاهش مصرف متوسط ماهانه امسال نسبت به متوسط دو سال قبل از آن در سه ماده پرمصرف آمین، پروپان و متانول به ترتیب ۵۷.۳۹، ۲۰.۱۵ و ۴۲.۱۹ درصد بوده است.

باغبان ادامه داد: به‌طوری که از سال ۹۹ تا امسال در مجموع برای ماده آمین مصرف پالایشگاه از ۱۵۷.۸ به ۴۷ مترمکعب، برای ماده پروپان مصرف پالایشگاه از ۷۸۷ به ۶۷۰ مترمکعب و برای متانولاز ۲۵۵ به ۱۲۸ مترمکعب با کاهش همراه بوده و اکنون در ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۱ با اقدام‌های انجام شده در مجموع به ارزش ۱۷۳ میلیارد ریال صرفه‌جویی داشته است.

وی با اشاره به اهمیت رسیدن به این دستاورد مهم عنوان کرد: این رکورد در شرایطی به‌دست آمده است که کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و تحریم‌های بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز همچنان پابرجاست.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پالایشگاه دوم در آستانه ۲۰ سالگی عمر بهره‌برداری خود با تولید حدود ۶۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در روز فراتر از ظرفیت پیش‌بینی شده خود در طراحی یعنی ۵۰.۵ میلیون مترمکعب در روز، رکورددار تولید پایدار در بین پالایشگاه‌های دو فازی بوده و این موضوع بیانگر آن است که این دستاوردها در شرایط تحریم بدون خلل موثر به‌دست آمده که بیانگر تاثیر نداشتن موثر تحریم بر تولید پایدار بوده است.

باغبان افزود: متخصصان و کارکنان پالایشگاه دوم پارس جنوبی باتکیه بر دانش و تجربه بومی و استفاده از قطعات تولید داخل در شرایط جنگ اقتصادی همت کرده و ماحصل آن صرفه‌جویی اقتصادی بالغ بر ۱۷۳ میلیارد ریالی تنها در یکی از فرآیندهای تولیدی است که بدان اشاره شد.

وی اظهار کرد: مجموعه اقدام‌های دانش‌بنیان، مبتکرانه و متکی به تجارب همکاران به‌منظور افزایش قابلیت اطمینان و سطح در دسترس‌پذیر بودن دستگاه‌ها در کنار رسیدن به رکوردهای جدید در زمینه تولید پایدار گاز ادامه‌دار خواهد بود.

کد خبر 470409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =