وزارت نفت به برخی پرسش‌های متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی پاسخ داد

وزارت نفت به‌منظور شفاف‌سازی در فرآیند ثبت نام متقاضیان و پاسخگویی به نحوه فرآیند برگزاری آزمون استخدامی شرکت‌های تابع این وزارتخانه، به مجموعه‌ای از پرسش‌های متقاضیان پاسخ داد.

به گزار شانا، مشروح این پاسخ‌ها که از سوی علی ستوده، مدیرکل آموزش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت ارائه شده، به شرح زیر است:

دلیل برگزاری آزمون استخدامی عمومی به صورت انبوه در صنعت نفت چیست؟

از سال ۱۳۹۲ موضوع جذب نیروی انسانی در صنعت نفت مغفول واقع شد و با وجود خروج نیروی انسانی با تجربه از بدنه صنعت نفت به دلایلی از جمله بازنشستگی کارمندان با سابقه و ...، تصمیم لازم و قاطع برای جذب و استخدام نیروی انسانی به‌عنوان موتور محرکه و عامل اصلی شکوفایی صنعت نفت انجام نشد. با تشکیل دولت سیزدهم براساس سیاست‌های ابلاغی و دستور موکد وزیر نفت و معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مبنی بر برگزاری آزمون عمومی استخدامی فراگیر متناسب با نیازهای صنعت نفت، به‌منظور رفع مشکلات موجود همچنین ایجاد نشاط در سطح جامعه، ضمن بررسی نیازمندی‌های شرکت‌های تابع وزارت نفت در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ نسبت به اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور برای جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته به‌منظور تأمین بهینه و مؤثر نیازهای سازمانی تمام شرکت‌های تابع وزارت نفت اقدام لازم معمول و در نهایت مجوز یادشده در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ از سوی سازمان یادشده صادر و به وزارت نفت ابلاغ شد.

تعداد مورد نظر برای جذب در صنعت نفت چه تعداد خواهد بود؟

تعداد نیاز استخدامی اولیه در سطح صنعت نفت بیش از  ۵۰۰۰ نفر بوده، بنابراین براساس مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور، امکان جذب و استخدام به تعداد ۳۴۲۰ نفر که بیشتر در رشته محل‌های عملیات است، موافقت شد و سرانجام براساس نظریه سازمان برنامه و بودجه کشور با حذف نیازهای مقطع کاردانی و نیازهای شرکت‌های در حال واگذاری، استخدام ۲۴۸۲ نفر در دستور کار آزمون استخدامی قرار گرفت.

درباره تنوع نیازهای استخدامی و محل‌های خدمتی جذب انبوه توضیح دهید.

نیازهای استخدامی شرکت‌های تابع وزارت نفت، با توجه به ماهیت مشاغل شرکت‌ها و مجوز صادره سازمان‌های اداری استخدامی و برنامه و بودجه کشور، در رشته محل‌های تعریف شده فقط در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و بیشتر در مشاغل فنی و مناطق عملیاتی صنعت نفت انجام می‌گیرد.

چرا جذب نیروی انسانی تنها با رویکرد نیازهای مناطق عملیاتی انجام شده است؟

براساس نیازمندی‌های استخدامی صنعت نفت در حوزه‌های مختلف عملیاتی و غیرعملیاتی احصاء لازم معمول و به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شده است، بنابراین بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان یادشده، بیشتر نیازمندی‌های حوزه مناطق عملیاتی صنعت نفت مورد موافقت قرار گرفت.

شرایط سنی و معدل داوطلبان در آزمون استخدامی به چه نحوی است؟

در دفترچه آزمون، مطابق ضوابط و مقررات موضوعه، حداقل سن داوطلبان برای امکان ثبت‌نام در آزمون استخدامی ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال (با درنظر گرفتن مدت زمان خدمت سربازی) تعیین شده و در نهایت نیز بنا به ضرورت تکمیل سنوات مورد نیاز برای اعمال قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی صنعت نفت، حداکثر سن با رعایت قانون برای گروه خاص ایثارگری برای آقایان ۵۰ سال و بانوان ۴۰ سال همچنین برای مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای آقایان حداکثر ۴۵ سال و بانوان ۴۰ سال خواهد بود. شرط معدل بر اساس آرای صادر از سوی دیوان عدالت اداری و موازین در دفترچه راهنمای آزمون استخدامی حذف شده است.

شرایط بومی مورد نظر را براساس آگهی تشریح کنید.

با توجه به ضوابط و مقررات اداری و استخدامی صنعت نفت برای داوطلبان بومی مبنی بر «فرد باید متولد یا ساکن با سابقه ۱۰ سال سکونت در همان شهرستان/ استان محل تقاضا برای استخدام باشد (به استثنای شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج و قم)»، نسبت به برقراری امتیاز ۲۰ درصد برای استان محل خدمت و ۴۰ درصد برای شهرستان محل خدمت در نظر گرفته شده‌ است. در ضمن با توجه به مجوز صادره، نیازمندی‌های محدود نیروی انسانی استان هرمزگان (۹۲ نفر) داوطلب استخدام در این استان باید فقط از نفرات بومی استان مذکور تأمین شود.

درباره اجرای سهمیه مرتبط به جامعه ایثارگران و معلولان کشور نیز توضیح بفرمایید.

با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان اداری و استخدامی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور تلاش شده سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد اختصاص یافته به جامعه ایثارگران، ۳ درصد جامعه معلولان در دفترچه نیازمندی‌های استخدامی اعمال و نسبت به جذب این عزیزان در قالب سهمیه یاد شده، اقدام شود.

اقدام‌های انجام‌شده در ارتباط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این آزمون را تشریح کنید.

با ابلاغ قانون، نحوه اعمال امتیازات با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور به ازای تأهل و نیز هر فرزند ۲ درصد، در مجموع حداکثر ۱۰ درصد به امتیاز هر فرد در آزمون کتبی اضافه می‌شود مشروط به اینکه نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۲.۵ نباشد. برای شرط سن نیز افزایش سن حداکثر تا ۵ سال به سقف ۴۰ سال اضافه شد. بر این اساس برای آقایان تا ۴۵ سال پوشش کبرسنی خواهند داشت. شایان ذکر است بانوان بدلیل شرایط و ضوابط صندوق بازنشستگی صنعت نفت و حداکثر دوران خدمت ایشان، تحت هر شرایطی ۴۰ سال بیشتر مورد پذیرش نخواهد بود.

با توجه به تاریخ برگزاری آزمون آیا احتمال تمدید دوره ثبت‌نام وجود دارد؟

تاریخ قطعی برگزاری آزمون با توجه به شرایط سازمان سنجش آموزش کشور، روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ است. برای تمدید مهلت ثبت نام نیز پس از اخذ موافقت‌های لازم و هماهنگی با سازمان سنجش آموزش کشور، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد. با هماهنگی، ضمن ادامه فرآیند ثبت‌نام متقاضیان تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ در پایگاه آن سازمان، امکان ادامه فرآیند ثبت‌نام دوباره از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ الی ۱۴۰۲/۰۱/۰۸ نیز فراهم شده است.

دلیل اینکه در برخی رشته‌ها فقط مقطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد درج شده است، چیست؟

مقاطع تحصیلی نیازهای استخدامی دقیق مطابق با ماهیت و شرایط احراز مشاغل تعیین شده است و با توجه به ماهیت نیاز، رعایت مقاطع تحصیلی در آزمون استخدامی الزام‌آور است.

کد خبر 470455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =