خودکفایی ایران در ساخت پالایشگاه‌های نفتی و گازی/ بهره‌برداری ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱

وزیر نفت با بیان اینکه ایران در ساخت پالایشگاه‌های نفتی و گازی خودکفا شده است، از بهره‌برداری ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ۲۹ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با حضور رئیس‌جمهوری، گفت: رئیس‌جمهوری با وجود کسالت و مشغله بسیار اصرار داشتند که در گشایش این مگاپروژه و پتروپالایشگاه ۲۲۰ هزار بشکه‌ای، در روز ملی شدن صنعت نفت حضور یابند.

وی افزود: یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام و ملی که ابتدای این دولت حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشت، در اولویت کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت و در مدت یک سال و نیم ۳۶ درصد باقی‌مانده آن تکمیل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه خروج نیروها و مستشاران خارجی از پالایشگاه آبادان رقم خورد، ادامه داد: این پروژه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار یا ۸ میلیارد یوآن از سوی کارکنان صنعت نفت به بهره‌برداری رسید و تولید بنزین در این پالایشگاه از ۱۰ میلیون لیتر در روز به ۱۴ میلیون لیتر در روز و تولید گازوئیل هم از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۸ میلیون لیتر می‌رسد؛ امروز هم در ساخت پالایشگاه گازی و هم پالایشگاه نفتی به برکت خون شهدا و با تکیه بر نیروهای توانمند داخلی خودکفا شدیم.

وی تأکید کرد: فرآورش هر بشکه نفت در این پالایشگاه، ۱۲ دلار سود به همراه دارد و خوراک صنایع پایین‌دستی و پتروشیمی‌ها را هم تأمین می‌کند و ۷۵ درصد تجهیزات آن به‌طور کامل بومی است.

حضور بیش از ۱۰۰ پیمانکار و ۷ هزار نفر در تکمیل پروژه 

اوجی با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰ پیمانکار و ۷ هزار نیروی کار در تکمیل این پروژه به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی تصریح کرد: در اقدامی بی‌سابقه پیچیده‌ترین بخش فاز ۲ پالایشگاه آبادان در این مدت زمان تکمیل شد، در حالی که با آغاز دولت سیزدهم شاهد کاهش صادرات نفت و افزایش تحریم‌های ظالمانه بودیم و پیش‌بینی دولتمردان پیشین افزایش این تحریم‌ها بود.

وی بیان کرد: برای تأمین منابع ارزی و سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و گاز هم ما در ابتدا گرفتاری‌هایی داشتیم، همچنین حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور رخ داد اما به لطف الهی و حمایت‌های رهبری و اراده جهادی کارکنان صنعت نفت اتفاقات بزرگی رقم خورده است.

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد تازه فروش نفت، از تأمین سوخت همه بخش‌های مصرفی بدون قطعی گاز و برق خبر داد در حالی که زمستان سال ۱۳۹۹، کشور دچار قطعی برق بود.

جذب ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی

اوجی گفت: در بحث دیپلماسی انرژی این دولت پرونده خوبی در حوزه صادرات و امضای قراردهای سرمایه‌گذاری دارد و تاکنون حدود ۵ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی داشتیم، همچنین قراردادهای گازی مانند حل مسئله با ترکمنستان که روابط با آنها ۵ سال تیره شده بود، جزو کارنامه کاری است که اکنون مقدار تبادل گاز با آنها دو برابر شده است.

جذب ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت

وی با بیان اینکه با دستور رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت جذب صنعت نفت شدند، افزود: در بحث بومی‌سازی دانش فنی و ساخت پتروشیمی، پتروپالایشگاه و صنایع تکمیلی خودکفا شده‌ایم و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت رسیده است.

وزیر نفت همچنین از گازرسانی به حدود ۲۳۴۸ روستا و ۲۳ شهر و اجرای بیش از ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز خبر داد.

اوجی با بیان اینکه تولید نفت کشور اکنون روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه و ظرفیت تولید نفت بیش از ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: ۳۱ طرح نیمه‌تمام و بلاتکلیف به ارزش ۱۲ میلیادر دلار در سال ۱۴۰۱ به همت کارکنان صنعت نفت و گاز کشور به بهره‌برداری رسیده است.

نخستین پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون آماده افتتاح

به گفته وی، پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون به‌عنوان نخستین پروژه در این حوزه با بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری است، همچنین سال آینده دو پالایشگاه دیگر برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور به بهره‌برداری می‌رسند.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود، بیان کرد: براساس اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی صنعت نفت در سه ماهه پاییز امسال، ۱۵.۱ درصد بوده که شاید رشدی بی‌سابقه بوده است.

توفیق در ساخت پالایشگاه فراسرزمینی

اوجی اعلام کرد: ۲۶۰ میلیون دلار برای آغاز پروژه فاز سوم پالایشگاه آبادان در بودجه سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است که افزون بر آن، پا را فراتر گذاشتیم و به ساخت پالایشگاه فراسرزینی در ونزوئلا اقدام کردیم که تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه ایرانی به این کشور ارسال شده و ظرفیت تولید نفت آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه است و تا چند ماه آینده به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، همچنین بخشی از خوراک آن هم از نفت ایران تأمین می‌شود که قراردادی برد - برد برای دو کشور است.

وی در پایان به مردم قول داد در زمینه تأمین سوخت نوروزی هیچ مشکلی نباشد.

کد خبر 470516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =