عظیم‌ترین واحد پالایشی کشور در آبادان به بهره‌برداری رسید

بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به آبادان، بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان صبح امروز (دوشنبه، ۲۹ اسفندماه) هم‌زمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقام‌های کشوری و استانی خوزستان به بهره‌برداری رسید.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان چهار گام دارد که گام دوم آن از سال ۹۶ با امضای قراردادی با مشارکت کنسرسیومی متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی وارد مرحله عملیاتی شد که در بخش دوم نیز کیفیت محصولات تولیدی افزوده خواهد شد.

۱.۵ درصد از فرآورده‌های نفتی تولیدی در این پروژه، گاز مایع، ۲۲ درصد، نفت‌سفید و سوخت جت، ۲۱ درصد، بنزین و ۲۴ درصد، گازوئیل خواهد بود و با اجرایی شدن کامل این طرح، مقدار نفت کوره تولیدی در پالایشگاه آبادان به اندازه قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری برای اجرای گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، ۲.۶ میلیارد یوروست که یک میلیارد یورو از این رقم در بخش نخست پروژه سرمایه‌گذاری شده و نزدیک به ۱.۶ میلیارد یورو نیز به بخش دوم پروژه اختصاص خواهد یافت.

 ثبت رکوردها

پیشرفت ۳۳ درصدی این طرح در طول یک سال گذشته و تکمیل آن در بازه زمانی ۱۲ ماهه یک رکورد به‌شمار می‌آید که با به‌کارگیری ۷ هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان زبده، در مدت کوتاهی آماده شده است.

تثبیت ظرفیت تولید، نوسازی واحدها، بهینه‌سازی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در پالایشگاه آبادان اهداف اجرای این طرح است که با اجرای بخش دوم آن، همه محصولات این پالایشگاه بر اساس استاندارد یورو ۵ اروپا تولید خواهد شد.

کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی محصولات، افزایش میزان تولید نفت‌سفید و بنزین سوپر با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و تثبیت ظرفیت پالایشگاه همچنین از دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه است که با جمع‌آوری واحدهای قدیمی و احداث و راه‌اندازی واحدهای جدید تقطیر فاز ۱ و ۲ با ظرفیت ۲۱۰ و ۱۵۰ هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.

با اجرای فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، ظرفیت این پالایشگاه روی ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد. با اجرایی شدن این پروژه همچنین برای بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای بیش از ۱۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در کشور اشتغال‌زایی شده است.  

راه‌اندازی واحد تازه این امکان را به مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و وزارت نفت می‌دهد تا در صورت نیاز به مدیریت مصرف سوخت کشور، ظرفیت این پالایشگاه تا بیش از روزانه نیم میلیون بشکه افزایش یابد.

با اجرای کامل گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در کنار واحدهای قدیمی، افزون بر افزایش خیره‌کننده ظرفیت پالایشی، امکان صادرات فرآورده در کشور مهیا شده و کشور نیز از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد.

بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان دارای ۶ واحد تحت لیسانس از جمله واحدهای تقطیر در جو و خلأ، گاز مایع و واحدهای یوتیلیتی است.

پالایشگاه آبادان همچنان به‌عنوان قطب راهبردی فرآورده‌های نفتی کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود که ۱۹ درصد سهم تولید بنزین کشور را به‌عهده دارد.

احداث بزرگ‌ترین واحدهای تقطیر، بلندترین کوره یکپارچه نفت‌خام با ارتفاع ۷۰ متر، بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر و مرتفع‌ترین مشعل پالایشگاهی کشور با ارتفاع ۱۲۷ متر از جمله ویژگی‌های این طرح به‌شمار می‌آید که توانسته است رکورد پیشین در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را  جابه‌جا و به نام خود ثبت کند.

نصب و راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تقطیر کشور در پالایشگاه آبادان که توانایی تقطیر روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت‌خام را دارد، از دیگر دستاوردها و رکوردهای این پروژه به‌شمار می‌آید.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مجری این پروژه بوده است و بیش از ۶۰ شرکت در زیرمجموعه شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران (ODCC) هدایت و راهبری این پروژه را در کشور به‌عهده داشتند.

کد خبر 470392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =