پیشرفت‌های صنعت پتروشیمی غیرقابل توقف است/ ایران بازاری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت نفت و به‌ویژه صنعت پتروشیمی ایران در جایگاهی از نظر پیشرفت و توسعه قرارد دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند جلو پیشرفت آن را بگیرد و مانع صادرات محصولات پتروشیمی کشور به خارج شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه پرس تی‌وی در آستانه تحویل سال نو و هفتاد و دومین سالروز ملی شدن صنعت نفت، ضمن تبریک سال نو و نوروز به همه ایرانیان، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی شرکت‌های آمریکایی و خارجی از ایران رفتند. ما سابقه ۱۲ هزار ساله در تمدن داریم که آثار آن در موزه‌های جهان وجود دارد. در سال ۱۹۷۹ وقتی مستشاران خارجی از ایران خارج شدند، متخصصان داخلی دست به کار شدند و حتی برای یک روز هم تولید نفت و گاز و محصولات پتروشیمی متوقف نشد و این تلاش‌ها در حالی بود که حتی قطب پتروشیمی ایران در ماهشهر در زمان جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک‌های رژیم بعث عراق قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای روشن شدن ابعاد شگرف صنعت نفت باید عرض کنم که مجموع ذخایر نفت و گاز ایران در کل جهان مقام نخست را دارد و این پشتوانه‌ای خدادادی برای صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام خبری خوش، اعلام کرد: تولید محصولات پتروشیمی ایران به مرز تولید سالانه ۹۲ میلیون تن رسیده و این موضوع افتخاری به شمار می‌آید زیرا این رقم تولید با وجود تحریم‌های شدید میسر شده است.

شاهمیرزایی افزود: هم‌اکنون بیش از ۵۵۰ گرید مختلف در صنعت پتروشیمی و پلیمر تولید می‌شود و این موفقیت‌ها با وجود هشت سال جنگ تحمیلی حاصل شده است و متخصصان داخلی توانستند به سرعت مجتمع‌های پتروشیمی را عملیاتی کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از دو برابر خواهد شد. این در حالی است که در ابتدای انقلاب ما در حوزه‌های مختلف وابسته بودیم مانند کاتالیست‌ها و دانش فنی و تعمیرو نگهداری تأسیسات، اما در اینجا اعلام می‌کنیم که در این زمینه‌ها هیچ وابستگی‌ نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در دولت سیزدهم تلاش ما این است که در زمینه تولید کاتالیست‌ها هم به خودکفایی کامل برسیم و شخص وزیر نفت به‌طور کامل در جریان این تغییرات و پیشرفت‌ها بوده و هست و تا پایان دولت و تلاش‌های کارشناسان در این عرصه‌ها و زمینه تولید کاتالیست هم به خودکفایی کامل خواهیم رسید.

شاهمیرزایی بیان کرد: هر چقدر شدت تحریم‌ها بیشتر شود ما تلاش بیشتری خواهیم کرد تا به خودکفایی بیشتر برسیم.

وی با بیان اینکه در بحث دانش‌بنیان و تولید توربین‌ها و کمپرسورها به خودکفایی رسیده‌ایم، افزود: قطب‌های تازه در مناطق مکران و جاسک تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز روزافزون محصولات پتروشیمی در کشور و صنعت باشیم و در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیش از ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک در کشور تعریف کرده که در حال اجرا هستند و این طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب هستند و بازدیدهایی از کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی از این طرح‌ها انجام شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران بدون ریسک است و هر شخصی با هر رقم سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند به سود برسد،  اظهار کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بسیار بالا، سودآور و جذاب است. ذخایر عظیم نفت و گاز کشور ما به همراه تولید پایدار هیدروکربن‌ها پشتوانه اطمینان‌بخش بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران است. پیش‌تر هم این آمادگی را اعلام کرده بودیم و ایران می‌تواند بازاری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

وی گفت: فضای سرمایه‌گذاری در ایران فضایی امن و با اطمینان برای سرمایه‌گذاران است و توسعه صنعت موجود شده تا تولید ناخالص داخلی ایران رشد داشته باشد به طوری‌که دیگر هیچ نیروی خارجی نمی‌تواند جلو این پیشرفت و توسعه را بگیرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی به دانشگاهی بزرگ تبدیل شده است و روزانه قراردادهای مختلف کاتالیست یکی پس از دیگری امضا می‌شود و شخصی نمی‌تواند مانع صادرات محصولات پتروشیمی ما شود.

شاهمیرزایی درباره اقدام‌های محیط زیستی در صنعت پتروشیمی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی که پتروشیمی را صنعتی آلاینده تلقی می‌کند، طرح‌های محیط زیستی زیادی تعریف شده تا بتواند جلو آلودگی محیطی را در مناطق عملیات مجتمع‌ها بگیرد.

وی در پایان از همه سرمایه‌گذاران دعوت کرد تا از قطب‌های پتروشیمی کشور بازدید کنند و از نزدیک شاهد پیشرفت‌های گسترده در این مناطق باشند. 

کد خبر 470533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =