افزایش ۴ دلاری قیمت نفت در پی تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس

تصمیم ناگهانی اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای، قیمت‌های جهانی نفت خام را ۴ دلار برای هر بشکه افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از تصمیم غیرمنتظره ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) برای کاهش روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در اکتبر ۲۰۲۲ که تا پایان ۲۰۲۳ پابرجاست، قیمت‌های جهانی نفت در معاملات روز دوشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) افزایش یافت و بیشترین افزایش روزانه نزدیک به یک سال اخیر را ثبت کرد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا ساعت ۶ و ۲۷ دقیقه به وقت گرینویچ با ۴ دلار یا ۵ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۸۹ سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که این شاخص در ساعت‌های اولیه معاملات به ۸۶ دلار و ۴۴ سنت و بالاترین رقم در یک ماه گذشته رسیده بود.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با حدود ۴ دلار یا ۵ درصد افزایش ۷۹ دلار و ۳۹ سنت برای هر بشکه معامله شد.

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) به‌طور ناگهانی از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای این ائتلاف در اکتبر ۲۰۲۲ که قرار بود از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرا شود، خبر دادند.

انتظار می‌رفت اوپک‌پلاس در نشست روز دوشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) تصمیم پیشین خود مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای را تا دسامبر ۲۰۲۳ حفظ کند.

بر اساس محاسبات رویترز، تعهدهای جداگانه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، مجموع کاهش تولید روزانه این ائتلاف را به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه می‌رساند که معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی است.

کد خبر 470638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =