گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت را افزایش داد

گلدمن ساکس در تازه‌ترین برآورد خود پیش‌بینی قیمت نفت برنت را پس از کاهش تولید اوپک‌پلاس افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، پس از اعلام غیرمنتظره ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۳، بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال را افزایش داد.

تحلیلگران گلدمن ساکس روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه) در یادداشتی اعلام کردند که پیش‌بینی قیمت نفت برنت برای دسامبر ۲۰۲۳ با ۵ دلار افزایش نسبت به برآورد پیشین به ۹۵ دلار برای هر بشکه و برای دسامبر ۲۰۲۴ با ۳ دلار افزایش به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه رسید.

افزایش پیش‌بینی قیمت نفت خام برنت در حالی اعلام می‌شود که این بانک آمریکایی پیش‌بینی خود درباره عرضه نفت اوپک‌پلاس در پایان سال ۲۰۲۳ را یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

در آغاز معاملات روز دوشنبه پس از اعلام غیرمنتظره اوپک‌پلاس درباره کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از نوامبر پارسال که هر دو تا پایان سال جاری میلادی پابرجا خواهند بود، قیمت نفت خام شاخص برنت به بالاترین حد در یک ماه اخیر یعنی بالای ۸۶ دلار برای هر بشکه رسید.

بانک گلدمن ساکس اعلام کرد: تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس برای  کاهش عرضه با دکترین تازه این ائتلاف برای اقدام پیشگیرانه مطابقت دارد، زیرا آنها می‌توانند بدون ضرر قابل‌توجه در بازار باشند.

بر اساس اعلام این بانک آمریکایی، اگرچه این اقدام غافلگیرکننده بود، این تصمیم بازتاب‌دهنده ملاحظات مهم اقتصادی و سیاسی است.

این بانک پیش‌بینی کرد که کاهش بیشتر تولید اوپک‌پلاس می‌تواند افزایش ۷ درصدی قیمت نفت را به همراه داشته باشد و به افزایش درآمدهای نفتی عربستان و اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس کمک کند.

این بانک آمریکایی یادآور شد که تصمیم اوپک‌پلاس پس از آن گرفته شد که ایالات متحده و فرانسه از برداشت از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خود خبر دادند.

در این بیانیه آمده است: امتناع از پر کردن دوباره ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳، اگرچه پایین‌ترین سطح شاخص دبلیوتی‌آی که پیش‌تر برای پر کردن دوباره کافی به نظر می‌آمد، ممکن است به تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش نیز کمک کرده باشد.

کد خبر 470645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =