بازدید از مراحل توسعه طرح‌های انرژی در منطقه غرب کارون

طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی مشترک آزادگان جنوبی و یادآوران، توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون و طرح احداث کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ (NGL3200) بازدید شدند و پیشرفت کار آنها بررسی شد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، جمعی از کارشناسان مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی با همراهی مسئولان و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور و با هماهنگی شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌منظور بررسی آخرین وضع اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت ملی نفت ایران و سایر پروژه‌های اجرایی در منطقه عملیاتی غرب کارون، از طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه بازدید کردند.

در این مأموریت دوره‌ای سه روزه که در ماه پایانی سال ١۴٠١ انجام شد، طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی مشترک آزادگان جنوبی و یادآوران، توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون، تلمبه‌خانه غرب کارون و طرح احداث کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ (NGL3200) مورد بازدید و بررسی قرار گرفت و در جلسات برگزارشده بر لزوم پیگیری اجرا و تکمیل آنها طبق برنامه زمان‌بندی و تحقق اهداف تولیدی تأکید شد.

طرح توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی شامل حفاری چاه‌ها، تأسیسات چندراهه جمع‌آوری و فرآورش نفت‌خام و تلمبه‌خانه صادراتی در مرحله اجرا قرار دارد و زمان اتمام برنامه‌ای آن پایان شهریورماه ١۴٠۲ است. کارخانه فرآورش مرکزی طرح عملیات تفکیک نفت و گاز، نمک‌زدایی، آب‌زدایی، تثبیت و فشارافزایی گاز را انجام می‌دهد که به‌عنوان نقطه بحرانی اجرای طرح است و برق موردنیاز تأسیسات از نیروگاه غرب کارون تأمین می‌شود.

گام نخست طرح توسعه میدان نفتی مشترک یادآوران به روش بیع متقابل در پایان مردادماه ١٣٩۶ از سوی شرکت خارجی با موفقیت پایان یافت و در پنج سال گذشته تولید از میدان مطلوب گزارش شده است. تولید نفت از چاه‌های لایه‌های سروک و فهلیان این میدان انجام و در چاه‌های سروکی به‌دلیل فشار پایین چاه از عملیات گازرانی استفاده می‌شود. شرکت ملی نفت ایران اجرای فاز دوم توسعه میدان را با پیمانکار خارجی یا پیمانکاران داخلی در سال ١۴٠۲ در برنامه قرار داده است.

توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر از سوی پیمانکار بخش خصوصی داخلی در مرحله اجرا قرار دارد و زمان اتمام برنامه‌ای فاز اول آن، پایان شهریورماه ١۴٠۲ اعلام شده است. تکمیل عملیات حفاری ۲١ حلقه چاه تولیدی و نصب تلمبه‌های درون‌چاهی و ارسال به کارخانه فرآورش غرب کارون شرح‌کار عمده اجرایی و باقی‌مانده گام نخست طرح است.

واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون از اسفندماه ١٣٩٨ در مرحله تولید قرار گرفته است و بخش بخار در مرحله آزمایش عملکردی قرار دارد. پروژه‌های تکمیلی شامل پست‌ها و خطوط انتقال نیز از سوی شرکت ملی نفت ایران در مرحله اجرا قرار دارد. این نیروگاه برق موردنیاز بخش بالادست تولید نفت (میدان‌های نفتی منطقه غرب کارون) و کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ (NGL3200) را طی ٢٠ سال آینده تأمین خواهد کرد.

کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ (NGL۳۲۰۰)  در زمان بازدید در مرحله دریافت گاز ورودی از محل میدان‌های نفتی یاران شمالی، آزادگان شمالی و یادآوران برای راه‌اندازی اولیه بود و پیش‌بینی می‌شود عملیات راه‌اندازی در صورت تأمین کالا و مواد و دریافت گاز همراه نفت در اوایل سال ١۴٠۲ از سوی بخش خصوصی ایرانی تکمیل شود.

شایان ذکر است، منطقه عملیاتی غرب کارون از جمله مناطق عملیاتی خشکی تولید نفت‌خام شرکت ملی نفت ایران است که توسعه بخش عمده‌ای از میدئان‌های نفتی مشترک با کشور عراق از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت انجام شده است و تولید نفت و ‌بهره‌برداری از تأسیسات این منطقه نیز از سوی شرکت نفت و گاز اروندان انجام می‌شود، همچنین مراحل توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های سپهر و جفیر با امضای الگوی جدید قراردادهای نفتی به پیمانکار ایرانی واگذار شده است.

گازهای همراه نفت میدان‌های نفتی غرب کارون طبق برنامه پس از جمع‌آوری و ارسال به کارخانه گاز و گاز مایع ٣٢٠٠ (NGL۳۲۰۰)، از سوی بخش خصوصی فرآورش و از هدر رفت در مشعل و آلودگی محیط زیستی جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 470900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =