عملکرد وزارت نفت در زمینه دیپلماسی انرژی با تفکر فنی قابل تمجید است

نماینده لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس ضمن تمجید از عملکرد وزارت نفت و شرکت‌های تابع در زمینه دیپلماسی انرژی فعال با تفکر فنی، بر لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای اصلاح الگوی مصرف و کاهش آلودگی هوا تأکید کرد.

به گزارش شانا، حسین حسین‌زاده صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه) در جریان حضور جواد اوجی، وزیر نفت در صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی افزایش گازبهای مشترکان خانگی گفت: از وزارت نفت، معاونان و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای عملکرد مطلوب در موضوع دیپلماسی انرژی با تفکر فنی در دنیا قدردانی می‌کنم، به‌ویژه دستاوردهای سفر اخیر وزیر نفت به ونزوئلا با مأموریت صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر ونزوئلا را باید سرزمین فرصت‌ها برای ایران قلمداد کرد.

وی مشکلات حوزه انرژی را برشمرد و گفت: ناترازی گاز طبیعی و برق و آلودگی شدید هوا به‌ویژه در کلان‌شهرها کمر اقتصاد کشور را خم کرده و توقف صنایع و مؤسسه‌های آموزشی و خدماتی در کشور را به‌دنبال داشته و کشور در آستانه بحران قرار گرفته است، آلودگی سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و ۲۰ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم مجلس شورای اسلامی افزود: اگر با همین شرایط پیش برویم در سال ۱۴۲۰ شمسی باید ۵۱۲ میلیون مترمکعب گاز وارد کنیم که ۷۲ میلیارد دلار هزینه برای کشور به همراه خواهد داشت.

حسین‌زاده بازگرداندن هزینه صرفه‌جویی انرژی به مردم را از راهکاری مطرح‌شده اعلام و تصریح کرد: رئیس مجلس تأکید کرد که در زمینه صرفه‌جویی طی پایان هر ماه مقدار هزینه صرفه‌جویی به خانوار بازگردد تا برای مردم این مقدار صرفه‌جویی ملموس باشد، اما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت است، نفت و گاز قابل صادر کردن است، اما منابع تجدیدپذیر و خورشیدی صادرکردنی نیست.

وی به مصرف بالای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور اشاره کرد و گفت: پارسال معادل ۸.۴ میلیارد دلار برای نیروگاه‌ها سوخت صرف کردیم در حالی که تنها معادل ۲.۵ میلیارد دلار برق تولید کردیم، بنابراین اگر در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم و ۱۰ هزار مگاوات انرژی بادی و ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث کنیم، در واقع مصرف گازوئیل، مازوت و فرآورده‌های مشابه به صفر می‌رسد.

کد خبر 471424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =