نظام تعرفه پلکانی برای مدیریت مصرف گاز ضروری است

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گزارشی تأکید کرد که تغییر نظام تعرفه‌ای گاز مشترکان خانگی به شکل پلکانی با هدف تخصیص عادلانه یارانه گاز به مشترکان و تشویق به مصرف بهینه در کشور برای مقابله با چالش ناترازی گاز ضروری است.

به گزارش خبرنگار شانا، گزارش کمیسیون انرژی درباره بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در گزارش کمیسیون انرژی آمده است: بر اساس احکام قانونی مذکور، وزارت نفت باید بهای گاز مشترکان خانگی را به‌گونه‌ای اصلاح کند که با رعایت اقلیم‌های جغرافیایی مختلف در کشور، تعرفه مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای و مشترکان پرمصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و با الگوی افزایش پلکانی تعیین شود.

این گزارش می‌افزاید: تغییر نظام تعرفه‌ای گاز به افزایشی پلکانی با هدف تخصیص عادلانه یارانه گاز به مشترکان و تشویق به مصرف بهینه در کشور برای مقابله با چالش ناترازی گاز ضرورت دارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به گستره آب و هوایی در کشور، پنج اقلیم برای مصرف گاز مشترکان در بخش خانگی در نظر گرفته شده است. مشترکانی که در سردترین مناطق کشور هستند در اقلیم شماره یک و مشترکانی که در گرم‌ترین منطقه کشور هستند در اقلیم شماره پنج تقسیم‌بندی می‌شوند.

بهای گاز خانگی در هر اقلیم به ۱۲ پله تقسیم شده است که در آن، پله یک کمترین و پله ۱۲ بیشترین میزان مصرف گاز مشترکان را نشان می‌دهد. در همه اقلیم‌ها، مشترکان با توجه به میزان مصرف گاز، در یکی از طبقات کم‌مصرف، مصرف متوسط و پرمصرف قرار می‌گیرند که بر اساس معیارهای شرکت ملی گاز، پله‌های یک تا سه کم‌مصرف، پله‌های ۴ تا ۶ مصرف متوسط و پله‌های هفت به بالا در گروه پرمصرف قرار می‌گیرند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر 471429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =