پاداش برای مشترکان کم‌مصرف گاز/ قبوض گاز بدون تخفیف برای مشترکان پرمصرف

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از تشویق مشترکان خوش‌مصرف خبر داد و گفت: مشترکانی که تا ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند به ازای هر مترمکعب مصرف پنج برابر هزینه فرآورش گاز که سریع مشخص می‌شود به‌عنوان پاداش برای مشترکان خانگی تا حداکثر ۱۰ درصد لحاظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مسلم رحمانی، ظهر امروز (دوشنبه، ۱۲ تیرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: آیین‌نامه اجرایی جزء ۱ بند «ز» و بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در ۲۱ خردادماه از سوی دولت ابلاغ شد که بر اساس این آیین‌نامه از نظر تعرفه نسبت به سال ۱۴۰۱ در هیچ پلکانی از مصرف تغییری ایجاد نشده و تعرفه‌ها همان تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ است، اما از نظر الگوی مصرف ۱۲ پلکان مصرفی که در پنج اقلیم تعریف شده بود از ۷۵ مترمکعب به ۱۰۰ مترمکعب تغییر کرده است و در نشست‌هایی که با نمایندگان کمیسیون انرژی داشتیم و بررسی مصارفی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده بود، ۷۰ درصد مصارف در سه پلکان اول م ارزیابی و بعد از آن الگوهای مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف تعریف شد.

وی افزود: ۲۱ خردادماه از طرف دولت آیین‌نامه اجرایی این دو بند ابلاغ شد که بر اساس آن از نظر تعرفه نسبت به سال ۱۴۰۱ در هیچ پلکانی تغییر ایجاد نشده است. تعرفه‌ها همان تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ است، ۱۲ پلکان مصرف که در پنج اقلیم تعریف شد از ۷۵ به ۱۰۰ مترمکعب افزایش یافت و با توجه به جلساتی که با نمایندگان کمیسیون انرژی داشتیم و بر اساس مصارف سال‌های گذشته که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اتفاق افتاد این موضوع تبیین شد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ۷۵ درصد مصارف در سه پلکان اول بررسی و بعد از آن الگوی مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف تعریف شد و بر اساس آن ۷۰ درصد پلکان‌ها از ۷۵ به ۱۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

به گفته رحمانی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ پلکان مصرف دوازده‌گانه ۱۰۰ مترمکعب خواهد بود، اما تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرد و مانند سال قبل اعمال می‌شود. برای مصارف سه پلکان اول هیچ تغییری اتفاق نیفتاده، اما برای سایر پلکان‌ها همان مبالغ ۱۴۰۱ اخذ می‌شود و در پلکان ۱۱ و ۱۲ که مصارف زیادی دارند با تغییراتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه برای مثال در اقلیم یک مقدار مصرف ۱۳۰۰ مترمکعب است که از این به بعد ۶۰۰۰ تومان خواهد بود و لازم است مشترکان خانگی مصارف خود را به نحوی مدیریت کنند که در پلکان ۱۱ و ۱۲ قرار نگیرند، گفت: مشترکان بدمصرف به ازای هر مترمکعب در پلکان ۱۱ در اقلیم‌های مختلف ۵۰۰۰ تومان و در پلکان ۱۲ به بعد ۶۰۰۰ تومان تعریف شده‌اند یعنی به ازای هر مترمکعب ۶۰۰۰ تومان باید پرداخت کنند که این عدد نسبت به پلکان‌های قبل جهش بسیار زیادی دارد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پارسال نیز همین مبلغ بود، اما با توجه به سرمای زیاد هوا دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طبق آن ۷۰ درصد تخفیف برای مشترکان اعمال شد که این موضوع دیگر اعمال نمی‌شود و این تعرفه مربوط به فصل سرد بوده که از ۱۶ آبان تا ۳۱ فروردین‌ماه لحاظ خواهد شد.

رحمانی با بیان اینکه پارسال ۶۹ درصد مصرف‌کنندگان در سه پله اول قرار گرفتند و این موضوع نشان داد مردم همکاری خوبی با صنعت گاز دارند و تنها یک درصد مشترکان در پلکان ۱۱ و ۱۲ به بعد بودند که ۶ درصد مصرف را نیز شامل می‌شدند. با توجه به اینکه امسال این تعرفه‌ها اعمال می‌شود انتظار می‌رود مصارف کاهش یابد.

به گفته وی، پارسال ۶۱ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی مصرف شد که ۴۲ میلیارد مترمکعب آن در فصل سرد بود و یک درصد مشترکان ۶ درصد از این ۴۲ میلیارد مترمکعب را مصرف کرده‌اند.

کد خبر 475102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =