بهره‌برداری بیش از ۲ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان

وزیر نفت اعلام کرد که ظرف دو روز آینده و در جریان سفر رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای هیئت دولت به خوزستان، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پروژه صنعت نفت به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۶ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: از مهم‌ترین پروژه‌هایی که قرار است در جریان این سفر استانی به بهره‌برداری برسد، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (ان‌اجی‌ال ۳۲۰۰) است که ظرفیت فاز نخست آن روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب جمع‌آوری گاز مشعل غرب کارون با هزینه‌کرد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار (مجموع دو فاز) است.

وی با بیان اینکه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نخستین پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون است، توضیح داد: در این کارخانه گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق و ترکیبات سنگین و میعانات آن هم به‌عنوان خوراک پتروشیمی با خط لوله به پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ارسال می‌شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه فاز ۲ این پروژه نیز تا یک سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید تا گازهای مشعل تبدیل به ارزش افزوده شوند، اعلام کرد: پروژه‌های دیگری هم برای جمع‌آوری گازهای مشعل در دستور کار وزارت نفت است.

اوجی تصریح کرد: دو ایستگاه تقویت فشار مربوط به کارخانه‌های ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰، ایستگاه نیروگاه برقی ۱۶۰ مگاواتی و چند پروژه دیگر در حوزه صنعت نفت به در سفر به خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد که اشتغال‌زالی و درآمدزایی بسیار خوبی دارند.

مردم به شایعات افزایش قیمت بنزین توجه نکنند

وی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ برنامه افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، گفت: مجلس در بودجه ۱۴۰۲ به وزارت نفت تکلیف کرده که سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت شخصی انجام شود، اکنون ۲۹ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که همه دارای کارت سوخت هستند و تهیه کار سوخت هم فرآیند یک ماهه دارد.

وزیر نفت بیان کرد: خواهش ما از مردم این است که از کارت شخصی خود استفاده کنند، البته کارت‌های سوخت هوشمند جایگاه‌ها هم جمع‌آوری نشده و فقط تعداد آنها فقط کم شده است و اگر جایگاهی بگوید کارت سوخت اضطراری ندارد، تخلف است.

اوجی با اشاره به تأمین پایدار سوخت نوروزی در کشور یادآور شد: با مدیریت مطلوب و همکاری مردم هرچند بالاترین مصرف بنزین یعنی حدود ۱۴۲ میلیون لیتر در روز در نوروز ۱۴۰۲ ثبت شد اما در هیچ‌کدام از جایگاه‌های سوخت کشور (۴۴۰۰ جایگاه) مشکل تأمین بنزین وجود نداشت.

شرکت‌های بزرگ روس و چینی به ایران می‌آیند

وی در ادامه به برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت نفت در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و از همه شرکت‌های بزرگ و قَدَر داخلی و خارجی صنعت نفت دعوت شده، از جمله شرکت‌های روس و چینی و شرکت بزرگ گازپروم و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خوبی در بخش بالادست و پایین‌دست نفت امضا خواهد شد.

وزیر نفت در پایان اظهار کرد: طبق آمار  و گزارش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت نفت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۵ درصد به تکالیف خود عمل کرده است و امسال هم تلاش می‌کنیم آنچه در بودجه برای وزارت نفت در حوزه فروش نفت و میعانات گازی تکلیف شده، تحقق یابد.

کد خبر 471698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =