ارزش ۶.۵ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران - برزیل/ پایگاه صادراتی محصولات پتروشیمی ایران در شمال برزیل ایجاد شود

سفیر ایران در برزیل گفت: ارزش ارزی روابط تجاری دو کشور پارسال ۶.۵ میلیارد دلار بود که کود اوره بالاترین رتبه صادرات ایران به این کشور را داشت و به‌طور کلی برزیل در صنعت پتروشیمی چندان پیشرفته نیست و وابسته به واردات است.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین قریبی عصر دوشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «همکاری‌های بین‌المللی پتروشیمی» در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که به‌صورت برخط شرکت کرده بود، صنعت پتروشیمی ایران را مهم‌ترین بخش فعالیت‌های صادراتی ایران در کشور برزیل اعلام کرد و گفت: ارزش ارزی روابط تجاری دو کشور پارسال ۶.۵ میلیارد دلار بود که کود اوره بالاترین رتبه صادرات ایران به این کشور آمریکای جنوبی را داشت و بخش اصلی واردات ایران نیز از برزیل ذرت، سویا و گوشت بود.

وی با اشاره به تولید روزانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در برزیل افزود: براساس برنامه‌ریزی از سوی این کشور، تولید نفت این کشور به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. با این حال برزیل در بحث پالایش و فرآورده مشکلات فراوانی دارد. این کشور در سال گذشته میلادی ۶ میلیارد دلار گاز وارد کرد و از سوی دیگر در صنعت پتروشیمی چندان هم پیشرفته نیست و به واردات وابسته است.

سفیر ایران در برزیل با بیان اینکه ایران از سال ۲۰۱۹ یکی از تأمین‌کنندگان اوره برزیل شده است، ادامه داد: برزیل در بخش کودهای شیمیایی تا ۸۰ درصد نیازمند واردات است، به‌طوری که مصرف این کشور در بخش کود اوره سالانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تن است.

قریبی همچنین گفت: ایران در بخش پلیمرها نیز بازار خوبی در برزیل دارد، واردات پلیمرهای پلاستیک برزیل در سال گذشته میلادی به ۶ میلیارد دلار رسیده، البته در مواردی صحبت تا ۱۱ میلیارد دلار هم شده است.

چالش‌های بازار اوره ایران در برزیل

وی از جمله چالش‌های ایران برای حضور در بازار اوره برزیل را سرمایه بازرگانان ایرانی برای حضور در بازار این کشور اعلام کرد و در این زمینه افزود: ما در عین حال که تولیدکننده بزرگی در بخش اوره هستیم، در برزیل هم بازار مصرف بزرگی داریم، منتها بازرگانانی نداریم که بتوانند محصول را از مبدا تا مقصد با در نظر گرفتن چالش‌های موجود در این قسمت عرضه کنند.

سفیر ایران در برزیل افزود: محصولات پتروشیمی در ایران به‌طور معمول از طریق مناقصه و با بهترین قیمت به خریدار عرضه می‌شود، این درحالی است که خریداران برزیلی عادت دارند محصولاتشان را در بنادر خرید کنند، بنابراین این یک چالش بزرگ برای ماست که تاجرانی داشته باشیم که بتوانند محصول را از تولیدکننده ایرانی بخرند و محصول را به مصرف‌کننده برزیلی برسانند.

قریبی ادامه داد: تاجران ما باید سرمایه کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند حداقل دو ماه پولشان را بخوابانند و بابت مسافت دو ماهه حمل محصولات از ایران به برزیل نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به نوسان شدید قیمت کود اوره در سال گذشته تصریح کرد: نوسان شدید قیمت‌ها سبب شده است تجارت محصول اوره به برزیل با ریسک بالایی برای تاجر همراه باشد، از این رو لازم است در داخل کشور برای حل این معضل چاره‌ای اندیشیده شود از جمله اینکه قیمت را در زمان تحویل محاسبه کنند یا اینکه با پیش‌بینی سازوکارهایی از ضرر احتمالی تاجر تا حدود زیادی جلوگیری شود.

تهاتر کالا میان ایران و برزیل نمونه کم‌نقص

سفیر ایران در برزیل به تهاتر کالا میان ایران و برزیل اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر مدل دو کشور ایران و برزیل نمونه خوب و کم‌نقصی در بخش تهاتر برای تأمین نیازهای دو طرف بود. اما نیاز است تولیدکننده‌های ایرانی در عین حال که تولیدکننده محصولات پتروشیمی هستند، وارد حوزه تجارت هم بشوند، به این معنا که ما تولیدکننده تاجر کودهای شیمیایی داشته باشیم.

قریبی عمده مشکل صادرات پلیمر ایران به برزیل را بخش حمل‌ونقل با کانتینر اعلام کرد و افزود: ما در سال‌های گذشته خط مستقیم حمل‌ونقل بین ایران و برزیل نداشتیم، منتها با توجه به تجربه خوبی که میان ایران و ونزوئلا اتفاق افتاده است می‌توان از این خط حمل‌ونقل برای صادرات محصولات پلیمر به برزیل هم استفاده کرد.

وی با تأکید بر ضرورت درک درست و برنامه‌ریزی بلندمدت برای حضور در بازار برزیل تصریح کرد: مراکز عمده صنعتی و مصرف‌کننده محصولات ایرانی در جنوب برزیل مستقر است، همچنین محصولات ایرانی که وارد برزیل می‌شود در شمال این کشور است.

نگاه بلندمدت به بازار برزیل داشته باشید

سفیر ایران در برزیل با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشاورزی در برزیل از جنوب و غرب به سمت شمال در حال تغییر است، ادامه داد: از هم‌اکنون باید به این فکر باشیم در شمال برزیل پایگاهی برای صادرات محصولات کود اوره خود ایجاد کنیم. هم‌اکنون خط کشتیرانی ایران به شمال برزیل برقرار است و می‌توانیم با استفاده از این مزیت برای دو سال آینده به‌منظور حضور در این منطقه شمالی بزریل برنامه‌ریزی کنیم.

قریبی با بیان اینکه مطالعه فراوانی بر روی بنادر شمالی برزیل انجام داده‌ایم، ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل این آمادگی را دارد که هر نوع اطلاعاتی را به فعالان صنعت پتروشیمی برای ورود به بازار برزیل ارائه دهد. این را هم باید اضافه کنم که شبکه حمل‌ونقل ریلی خوبی در سمت بنادر شمالی برزیل در حال تکمیل است که می‌تواند محصولات ما را به این سمت سوق دهد.

وی با بیان اینکه ایران بازار خوبی در بخش پلیمرها در برزیل دارد، گفت: نیاز است تجار ما در این بازار وارد شوند و درک درستی از بازار داشته باشند و به برنامه‌ریزی بلندمدت در این بازار بپردازند نباید نگاه کوتاه‌مدت به بازار برزیل داشت.

سفیر ایران در برزیل با بیان اینکه لازم است حداقل بازه زمانی پنج ساله‌ای برای ورود به بازار پتروشیمی برزیل در نظر بگیریم و نگاه کوتاه‌مدت به این بازار نداشته باشیم، ادامه داد: اگر قرار است سهم‌مان را در بازار پتروشیمی برزیل افزایش دهیم نباید نگاه تجارت روزانه به این کشور داشته باشیم. باید کاری کنیم که آنها ما را به تجار دیگر ترجیح دهند و بدانند تجارت با ایران برای آنها مزیت‌های فراوانی دارد.

کد خبر 471968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =