ضرورت نگاه راهبردی و امنیتی به موضوع محیط زیست

رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی با تأکید بر توجه به نظام‌های محیط زیستی و مدیریت انتشار کربن گفت: محیط زیست دیگر یک موضوع فنی نیست و باید در حوزه اچ‌اس‌ئی به این بخش نگاه راهبردی و امنیتی داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدصادق جوکار امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد و رؤسای اچ‌اس‌ئی صنعت نفت، بخش محیط زیستِ حوزه اچ‌اس‌ئی را اصلی‌ترین بازیگر تغییرات نوین حوزه انرژی دانست و اظهار کرد: بخش نظامات محیژ زیستی و انتشار کربن تقریبا آینده حیات زندگی اقتصادی کشورهایی خواهد بود که بیشتر محورشان صادرات انرژی‌های فسیلی است.

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های تغییردهنده نقشه راه، نظامات حوزه محیط زیستی است، افزود: محوریت امنیت عرضه، نظم گذشتهِ بین‌المللی بوده است، اما به‌تدریج مباحث زیست محیطی جهان انرژی را تغییر داده و حتی بر تقاضا نیز مؤثر است. عصر نفت ممکن است تمام شود، اما نه به آن معنا که نفت تمام شود، بلکه ممکن است نفت باشد، ولی تقاضا برای آن نباشد. این موضوع در عرصه بین‌المللی در حال شکل‌گیری است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: تولید نفت آمریکا در سه ماه سال ۲۰۲۳، به‌طور هفتگی ۱۰۰ هزار بشکه با وجود قیمت مطلوب، کم یا بیشتر شده است، در صورتی‌ که در سال‌های گذشته به‌طور معمول یک تا ۱.۲ میلیون بشکه تولید نفت آمریکا افزوده می‌شد. این موضوع به‌دلیل برخی فشارهای گروه‌های زیست محیطی است.

جوکار با اشاره به اینکه فشارهای محیط زیستی سبب شده هیچ بانکی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری نشود، تأکید کرد: این بحث‌های محیط زیستی در حال تبدیل شدن به «رژیم» است؛ رژیم مجموعه مقرراتی است که رفتار دولت‌ها را الزام می‌کند.

وی به ضرورت توجه به انتشار کربن در فرآیندها اشاره و اظهار کرد: اگر درآمدهای نفتی پیشران اقتصاد باشد، باید به این موضوع توجه ویژه شود، زیرا ممکن است فروش آسیب ببیند.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: نسبت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های فسیلی حدود ۶۵ درصد در مقابل ۳۵ درصد انرژی‌های تجدیدپذیر در پنج تا ۱۰ سال گذشته بوده است، در حالی که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵، مقدار سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به ۶۵ درصد می‌رسد.

جوکار ادامه داد: بحث زیست محیطی در سند امنیت آمریکا که اکتبر ۲۰۲۲ منتشر شد، محور ائتلاف‌سازی آینده شده است.

وی با اشاره به اینکه محور محیط زیست در حال تغییر دادن جهان است، اظهار کرد: همیشه تقاضا موضوع محوری بوده، در حالی‌ که با این روند اگر تقاضای نفتی هم در آینده باشد، بر اساس معیار انتشار کربن خواهد بود، اگر هم این سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده به‌دلیل بحران اوکراین است.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه محیط زیست دیگر یک موضوع فنی نیست و باید در حوزه اچ‌اس‌ئی به بخش محیط زیست نگاه راهبردی و امنیتی داشت، بیان کرد: راهبردهای تصمیم‌گیر کشورها، راهبردهای فناورانه محیط زیست است و پژوهش و فناوری و راهبردنویسی در این زمینه همه شرایط را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

جوکار با بیان اینکه برای بقا باید روند گذشته دولت‌ها در حوزه راهبرد انرژی تغییر کند، افزود: راهبردنویسی روی بحث انتشار کربن در حوزه محیط زیست ضرورت دارد.

وی با تأکید بر اینکه نظم کاهش کربن یا استفاده از آن می‌تواند از راهبردها خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد، گفت: خوشبختانه اقدام‌های مطلوبی در زمینه راهبرد انرژی و بازنگری‌ها در این دولت در حال انجام است.

کد خبر 472242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =