قرارداد مطالعات فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی به‌زودی امضا می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قرارداد مطالعاتی مهندسی پایه و پایه پیشرفته طرح عظیم فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی با یک شرکت داخلی به‌زودی امضا می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدحسین متجلی با بیان اینکه این قرارداد برای مطالعه چهار قطب فشارافزایی مشتمل بر ۱۷ بسته کاری تعریف شده است، اظهار کرد: این قرارداد میان شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرما و شرکت داخلی نارگان به‌عنوان پیمانکار امضا می‌شود.

وی امضای این قرارداد را از آن جهت حائز اهمیت برشمرد که ‌هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، خانگی، تجاری، نیروگاهی، پتروشیمی و... از طریق میدان گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه در سال‌های آینده، افت طبیعی مخزن سبب از دست رفتن بخشی از تولیدات گازی و میعانات تولیدی از این میدان خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، از حدود سال ۱۴۰۶ افت محسوس تولید از این میدان مشترک آغاز خواهد شد و هر ساله به‌طور بیشینه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید روزانه این میدان کاهش می‌یابد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود با کاهش نزدیک به نیمی از تولیدات میدان گازی پارس‌جنوبی در سال ۱۴۱۵، این موضوع باعث ناترازی شدید در تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور شود.

‌محمدحسین متجلی اظهار کرد: در این زمینه و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، به‌منظور افزایش ضریب برداشت از میدان گازی پارس‌جنوبی، طرح عظیم فشارافزایی در این میدان به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار عملیاتی برای حفظ و نگهداشت تولید در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

وی با اشاره به‌ ضرورت حفظ تولید حداکثری و پایدار از میدان گازی پارس جنوبی و تأمین فشار مورد نیاز در منطقه پارس جنوبی گفت: مطالعات مهندسی پایه و پایه پیشرفته تأسیسات فشارافزایی این میدان به شرکت نارگان با همکاری مشاوران مجرب بین‌المللی واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اهم بسته‌های کاری در این قرارداد را برشمرد و گفت: انجام، تکمیل و ارایه بسته مطالعات مهندسی پایه و پایه پیشرفته هاب‌های فشارافزایی، مطالعات مهندسی مخزن و بررسی سناریوهای اضافه برداشت از میدان، مطالعات زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و تهیه اسناد مناقصه قطب‌های فشارافزایی در قالب EPC از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در این قرارداد به‌شمار می‌آیند.

کد خبر 472575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =