ایران و روسیه با وجود تحریم‌ها همکاری‌های تنگاتنگی در حوزه انرژی دارند

مدیر مطالعات بخش روسیه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: ایران و روسیه با وجود تحریم‌های بین‌المللی همکاری‌های گسترده و تنگاتنگی در حوزه انرژی، نفت و گاز دارند.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست تخصصی «تقویت همکاری‌ها و مدیریت رقابت» امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نخستین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و با حضور هدی پناهی‌نژاد، مدیر مطالعات بخش روسیه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، یوشکف ایگور، کارشناس ارشد صندوق ملی امین انرژی روسیه و وارفلو میو میخائیل عضو شورای عملی و آموزشی دانشگاه فدرال کازان فدراسیون روسیه و با گردانندگی محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

یوشکف ایگور در این نشست به موقعیت ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) اشاره کرد و گفت: امید این است که اوپک‌پلاس بتواند بازار بین‌الملل انرژی را به تناسب برساند.

این کارشناس ارشد صندوق ملی امنیت انرژی روسیه افزود: روسیه در بسیاری از موارد به‌ویژه در حوزه انرژی از ایران یاد می‌گیرد چگونه در مقابله با تحریم‌ها عمل کند.

وی ادامه داد:‌ ایران، روسیه و ونزوئلا می‌توانند در زمینه حمل‌ونقل نفت از طریق دریا با یکدیگر همکاری کنند.

هدی پناهی‌نژاد، مدیر مطالعات بخش روسیه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نیز در این نشست بیان کرد: با وجود تحریم‌ها علیه ایران و روسیه، این دو کشور همکاری‌های جدیدی را در بسیاری از زمینه‌ها از جمله انرژی داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به همکاری ایران و گازپروم روسیه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه می‌توانند از طریق صادرات گاز به عمان و همکاری در زمینه‌های جلوگیری از اتلاف انرژی به نوعی تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند، البته معتقدم ایران و روسیه حتی پس از برداشته‌ شدن تحریم‌ها نیز باید همکاری‌های خود را در حوزه انرژی ادامه دهند.

وارفلو میو میخائیل، عضو شورای عملی و آموزشی دانشگاه فدرال کازان فدراسیون روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه امروز همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز بحثی راهبردی به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: در هند شاهد مصرف چند میلیون مترمکعب گاز هستیم، اما طبق داده‌های دولت هند، این حجم می‌تواند افزایش یابد که این موضوع بازار خوبی برای روسیه و حتی ایران در این شرایط تحریمی است.

فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این نشست تخصصی گفت:‌ ایران و روسیه ظرفیت‌های همکاری خوبی در حوزه گاز دارند، همچنین در تولید و مصرف فرآورده‌ها ایران با نوعی ناترازی روبه‌روست که در این زمینه دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های مفیدی برای صادرات فرآورده‌ها انجام دهند.

به گزارش شانا، این نشست‌ تخصصی با هدف تهیه نقشه راه همکاری‌های نفتی ایران و روسیه در حاشیه نخستین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری روسیه (روس‌کانگرس) و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شد.

کد خبر 472687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =