از پیش‌نیازهای حذف دلار تا اعمال سازوکار تعیین قیمت بین ایران و روسیه

مباحث مختلفی در نشست تخصصی ایران و روسیه با عنوان سازوکارها و نیازها برای همکاری بین دو کشور از جمله پیش‌نیازهای حذف دلار از مبادلات، اعمال مکانیسم تعیین قیمت و ایجاد مراکز علمی و پژوهشی برای پیشبرد اهداف مشترک بررسی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشستی تخصصی با عنوان «سازوکارها و نیازها» امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه)   با حضور کامران نیکی اسکویی، مدیر بخش مطالعات گاز مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت، غلامعلی رحیمی، رئیس مرکز تحقیقات مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، میتروکوویچ استانسیلاو، تحلیلگر و کارشناس ارشد دانشگاه مالی فدراسیون روسیه و کاپیتانوف سرگی، کارشناس مرکز انتقال انرژی مؤسسه خصوصی علم و فناوری اسکلوکوف (Skoltech) در حاشیه نخستین روز از برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با مشارکت مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و صندوق سرمایه‌گذاری فدراسیون روسیه (روس کانگرس)  برگزار شد.

اعمال مکانیسم تعیین قیمت و تأثیرگذار روی دنیا 

در ابتدای این نشست استانسیلاو، کارشناس ارشد دانشگاه مالی فدراسیون روسیه و کاپیتانوف سرگی با تأکید بر اینکه اینکه چگونه باید همکاری بین ایران و روسیه عملیاتی و در فضای بزرگ‌تر بررسی شود، گفت: عملیات سوآپ در دست انجام است که می‌تواند از طریق آسیای میانه انجام شود، همچنین امکان شکل‌دهی اهرم‌های مالی که بتواند به ایران و روسیه کمک کند نقش خود را بهتر ایفا کنند وجود دارد. این اهرم‌های مالی می‌توانند در سازمان همکاری‌های شانگهای باشند. 

وی با بیان اینکه می‌توان از ارزهای مختلف در تبادلات مالی استفاده کرد، گفت: متأسفانه در روسیه امکان استفاده از کارت‌های ایرانی وجود ندارد. در واقع استفاده از مکانیسم مالی که بین دوکشور وجود دارد آسان نیست. اینکه به‌خاطر دلایل سیاسی تراکنش مالی برای ارزهای غربی ممنوع می‌شود یکی از دلایلی است که نتوان به این ارزها اعتماد کرد.

این تحلیلگر در ادامه با تأکید بر اینکه در بحث LNG، روسیه و ایران توانایی خاصی ندارند، اظهار کرد: می‌توانیم با همکاری مشترک و با حضور چین و هند روی این موضوع کار کنیم. همچنین می‌توانیم در مکانیسم تعیین قیمت، قوانین جدید در بحث حمل و نقل بگنجانیم و با یکدیگر ائتلافی شکل دهیم که روی بخش عمده دنیا تأثیرگذار باشد.

پیش‌نیازهای حذف دلار از مبادلات

کامران نیکی اسکویی، مدیر بخش مطالعات گاز مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت هم با بیان اینکه حدود ۲۵ کشور در نظر دارند دلار را از مبادلات خود حذف کنند، تشریح کرد: اگر حجم معاملات کوچک باشد می‌توان این اقدام را انجام داد اما اگر حجم مبادلات بزرگ باشد، مخصوصا در صنایع نفت و گاز که نیاز به امنیت سرمایه‌گذاری در بلندمدت دارد تا جایگزین قابل اعتماد پیدا نشود، مکانیسم‌های کوتاه‌مدت اثرگذار نیست.
وی با تأکید بر اینکه ارز مشترک برای مبادلات باید اعتبار بین‌المللی داشته باشد، گفت: برای این منظور باید در سطح سیاسی موافقت‌نامه تعهدآور امضا شود، همچنین بانک‌های مرکزی کشورهایی که می‌خواهند این اقدام را انجام دهند باید مکانیسم‌هایی را تشکیل دهند که بتواند تضمین مالی داشته باشد. اقتصاد ایران و روسیه از تورم بالا و بی‌ثباتی ارز رنج می‌برد و زمانی که در بلندمدت نتوانند یک سیستم پایدار ارزی برقرار کنند، نمی‌توانند حجم بالای سرمایه‌گذاری را جذب کنند.

مدیر بخش مطالعات گاز مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت با تأکید بر لزوم بررسی همکاری‌های بین‌المللی بین دو کشور عنوان کرد: این همکاری‌ها از قبل بین ایران و روسیه وجود داشته است و باید دید چگونه می‌توان از ظرفیت سازمان‌ها استفاده کرد تا به جای رقابت مخرب به همکاری سازنده روی بیاوریم.
نیکی اسکویی ادامه داد: همچنین ایجاد مرکز تحقیقات برای توسعه همکاری دو کشور عملی است و می‌توان همه بحث‌های مشترک را در این مرکز انجام داد.

ایجاد مراکز علمی و پژوهشی برای پیشبرد اهداف مشترک

کاپیتانوف سرگی، کارشناس مرکز انتقال انرژی مؤسسه خصوصی علم و فناوری اسکلوکوف (Skoltech) نیز با تاکید بر اینکه باید خلأهای روابط بین ایران و روسیه بررسی و پر شود، اظهار کرد: ظرفیت خوبی بین ایران و روسیه در زمینه‌های تجاری، انرژی و علمی وجود دارد، اما بحثی که کمتر به آن توجه شده بحث آموزش است. می‌توان مراکز علمی و پژوهشی برای پیشبرد اهداف مشترک ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه رابطه روسیه و غرب ورق خورده و به عقب برگشته است، گفت: در روسیه توجه و علاقه به ایران وجود دارد. ایران و روسیه دو تمدنی هستند که همسایه و کنار یکدیگر بوده‌اند، اما باید بیشتر همدیگر را بشناسیم. 

غلامعلی رحیمی، رئیس مرکز تحقیقات مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی هم در این نشست با تأکید بر لزوم ایجاد مرکز مشترک بین ایران و روسیه گفت: بحث انرژی‌های جایگزین و گذر از پیک تقاضای نفت مطرح است. پیشنهاد من توسعه همکاری بخش انرژی ایران و روسیه و مطالعات مشترک بین مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و یک نهاد روسی است. در مؤسسه موضوعاتی از جمله مطالعات مربوط به چشم‌انداز انرژی جهان، پیش‌بینی قیمت میان‌مدت و بلندمدت نفت خام و گاز، رصد تقاضای نفت و گاز، فناوری و... بررسی می‌شود و زمینه‌های همکاری بین ایران و روسیه وجود دارد.

کد خبر 472694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =