هفت طرح پیشران صنعت نفت با ارزش ۵۰ میلیارد دلار در حال اجراست

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران جزئیات هفت طرح پیشران شرکت ملی نفت ایران به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که در حاشیه دومین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» گفت: امسال فرصت مناسبی است تا به‌عنوان الزام‌های رشد تولید، مبتنی بر توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی و مشارکت بخش‌های خصوصی و بین‌المللی پیش برویم.

وی به اهمیت حضور شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه اشاره کرد و افزود: ما علاقه‌مندی خود را برای حضور شرکت‌های بین‌المللی اعلام می‌کنیم و نمایشگاه نفت تهران و حضور پرشور شرکت‌های بین‌المللی بیان‌گر این علاقه است. شاید تفاوت این نمایشگاه با دوره‌های پیشین اراده جمهوری اسلامی و صنعت نفت برای حضور شرکت‌های بین‌المللی به‌طور واقعی در عرصه صنعت نفت کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: جمهوری اسلامی و صنعت نفت ایران به فناوری‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دست یافته است که شرکت‌های خارجی نیز به‌دنبال استفاده از آن هستند.

خجسته‌مهر در تشریح این موضوع به بازدید شرکت‌های خارجی از شرکت‌های سازنده ایرانی در خلال نمایشگاه نفت تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع بیان‌گر تمایل برای تعاملات دوسویه است که در همه بخش‌های صادارت، اجرا، ساخت و نصب ملموس است و این شرکت‌های خارجی به توانمندی شرکت‌های ایرانی باورد دارند.

فضای سرمایه‌گذاری برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فرآهم است

وی از نیاز سرمایه‌ای ایران در آینده خبر داد و گفت: در افق ۸ ساله ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز تعریف شده داریم که بخشی به فعلیت رسیده و در مرحله اجرا و برخی در جریان مذاکرات است، بنابراین ظرفیت خالی این ۱۶۰ میلیارد دلار به گونه‌ای است که امکان حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی فراهم است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر اهمیت حضور شرکت‌های داخلی تأکید کرد و افزود: ما در شرکت ملی به دنبال افزایش سهم شرکت‌های ایرانی و خصوصی هستیم و حداکثرسازی سهم این بخش را در اجرای پروژه‌ها به‌طور جد در نظر داریم.

خجسته‌مهر به برنامه‌ریزی برای رشد هشت درصدی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم سهم نفت و گاز را از این بخش به حداکثر برسانیم و این موضوع جز با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت که نیازمند سرمایه‌گذاری است، میسر نمی‌شود.

دستیابی به‌فناوری‌های خاص صنعت نفت از سوی متخصصان ایرانی

وی با بیان اینکه به‌دنبال تعریف طرح‌های پیشرو در شرکت ملی نفت ایران هستیم گفت: بعضی از این طرح‌ها هم‌اکنون در حال اجرا هستند از جمله ساخت ایرانی تجهیزات دوار که از رویکردهای جدی ما در شرکت ملی است و ساخت آن‌ها جز رویکردهای راهبردی و استراتژیک به‌شمار می‌رود چراکه وزن این نوع تجهیزات بسیار بالا است، اگرچه از نظر تعداد و کمیت در مقایسه با سایر تجهیزات کمتر باشند، اما از لحاظ سرمایه‌گذاری و حجم بسیار ارزشمند هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران حداکثرسازی اکتشافات راهبردی را جز مهم‌ترین طرح‌های پیشرو دانست و گفت: برای این بخش سهم سرمایه‌گذاری را به حداکثر می‌رسانیم.

خجسته‌مهر دستیابی به فناوری‌های خاص در صنعت را یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در اکتشافات اخیر به فناوری‌های خاصی در ساخت و اجرا رسیدیم که مغناطیس‌سنجی هوایی بومی شده یکی از این موارد است و از آغاز کشف نفت تاکنون این موضوع به‌صورت منحصر به شرکت‌های خارجی بوده است و اکنون متخصصان ایران به این دست‌آورد بزرگ دسترسی پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگرچه برخی از تجهیزات مورد نیاز را وارد می‌کنیم، گفت: آمادگی داریم در زمینه تجهیزات به صادرات اقدام کنیم و در این موضوع بسیار جدی هستیم و موضوع خارج از کلی گویی و شعار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح این موضوع افزود: هم‌اکنون شاهد صادرات تجهیزات دوار در برخی اقلام هستیم و این موضوع رو به رشد است و شرکت ملی امروز در قالب تولید بار اول حدود ۷۰۰ میلیون دلار ظرفیت تفاهم‌نامه و اجرای قرارداد برای بخش بالا دستی نفت و گاز تا صادرات دارد.

طرح‌های پیشرو صنعت نفت پیشران اقتصاد می‌شوند

خجسته‌مهر با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در مجموع هفت طرح پیشرو در حال اجرا دارد، گفت: این طرح‌ها به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده‌اند و بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید طرح‌های پیشرو و پیش‌رونده در برنامه داشته باشیم.

وی مهم‌ترین طرح‌های پیشرو را تشریح کرد و افزود: طرح فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی اولویت‌دارترین طرح ما است که به جرأت در ۱۰ سال آینده بزرگ‌ترین طرح بخش بالادستی شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌رود. ارزش این طرح بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار و اجرای آن مثل تولد دوباره میدان گازی پارس جنوبی است و امروز قرارداد طراحی و مطالعات پایه فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی با یک شرکت ایرانی منعقد می‌شود و می‌توان گفت سخت‌ترین، جدیدترین و مهم‌ترین طرح پیشران ما از سوی یک شرکت ایرانی انجام می‌شود.

خجسته‌مهر اظهار کرد: دومین طرح ما تولید از میدان گازی کیش و پارس شمالی با ارزش ۱۵ میلیارد دلار است که در حال مذاکرات جدی برای آن هستیم و بنا داریم تا یک سال آینده فاز اول میدان گازی کیش به ‌تولید برسد. هم‌اکنون دو دکل حفاری در کیش مستقرند که کار خود را به‌زودی آغاز می‌کنند. قرارداد ای‌پی‌سی با شرکت ایرانی منعقد شده است که نشان می‌دهد طرح‌های پیشرو از مرحله برنامه‌ریزی خارج شده و وارد فاز اجرایی شده است.

وی دیگر طرح پیشرو را تشریح کرد و گفت: بسته حدود ۴ میلیارد دلاری تولید گاز از مجموعه میدان‌های نفت مناطق مرکزی دیگر طرح پیشرو در دست اقدام است.

۱۸ همت منابع مالی برای شرکت دشت‌آزادگان اروند مسدود شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامه توسعه یکپارچه میدان آزادگان شمالی و جنوبی به ارزش ۷ میلیارد دلار به‌عنوان دیگر طرح پیشرو یاد و تصریح کرد: کارهای شرکت دشت آزادگان اروند از نظر حقوقی و مسدودی منابع مالی انجام شده و حدود ۱۸ همت مسدودی سهامداران دشت آزادگان اروند در منطقه آزاد اروند در استان خوزستان ثبت شده است و از یک ماه پیش مراحل قراردادی با شرکت ملی نفت آغاز شده تا به هدف تولید ۵۷۰ هزار بشکه نفت به‌صورت روزانه دست یابیم.

خجسته‌مهر درباره دیگر طرح پیشرو گفت: توسعه میدان نفتی یادآوران به تصویب هیئت مدیره رسیده و خوشبختانه همه اقدام‌های فنی حقوقی قراردادی انجام شده است و در آینده نزدیک وارد فاز اجرا می‌شویم.

وی آخرین طرح پیشرو را جمع‌آوری گازهای همراه برشمرد و افزود: هم‌اکنون ۵ میلیارد دلار طرح جمع‌آوری گازهای مشعل داریم که برخی به بهره‌برداری رسیده‌اند و همه در حال اجرا هستند. امسال بعضی از این طرح‌ها به ‌بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به اهمیت این طرح‌های اشاره کرد و گفت: به‌طور هفتگی شخصاً این طرح‌ها را رصد می‌کنم و از جزئیات پیشرفت آنها آگاه می‌شوم.

توفیق‌های خوب شرکت ملی نفت و گاز در بخش نفت و گاز

خجسته‌مهر با بیان اینکه در بخش تولید نفت و گاز به توفیق‌های خوبی رسیدیم، تصریح کرد: در سالی که گذشت موفق شدیم ۶۳۰ هزار بشکه به تولید نفت اضافه کنیم و همین مقدار به صادرات اضافه شد. برای اینکه بدانید اولویت ما تولید از میدان‌های مشترک است باید بگویم هم‌اکنون در میدان نفت و گاز اروندان در غرب کارون نسبت تولید از میدان مشترک به میدان‌های مستقل سه به یک است، یعنی مشترک‌ها سه برابر مستقل‌ها تولید می‌کنند.

وی دیگر موفقیت در تولید را برشمرد و افزود: در میدان آزادگان جنوبی حدود ۷۰ درصد افزایش تعداد دکل‌های حفاری محقق شده است، به‌گونه‌ای که قبلاً هفت دکل داشتیم و اکنون تعداد دکل‌ها به ۱۲ عدد رسیده است.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: پارسال ۴۰ حلقه چاه جدید وارد مدار تولید شد که ارزش سرمایه‌گذاری آنها در آزادگان جنوبی حدود ۴۰۰ میلیون یورو بود و به افزایش ۴۵ هزار بشکه‌ای منجر شد و تا شهریور ۴۰ حلقه دیگر نیز وارد مدار تولید می‌شوند.

خجسته‌مهر درباره ظرفیت فرآورش نفتی که در این میدان به تولید می‌رسد، گفت: ردیف اول فرآورش مرکزی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد تا بتوانیم افزایش تولیدی را که داریم فرآورش کنیم.

وی از تولیدی شدن میدان‌های سپهر و جفیر تا شهریورماه خبر داد و افزود: همچنین در بخش گاز نیز فاز ۱۱ پارس جنوبی را طی دو، سه ماه آینده در مدار داریم که اقدامی مهم بوده و برای آن چهار حلقه چاه حفاری شده است و تا آذرماه دو حلقه دیگر حفاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت به انتخاب پیمانکار ایرانی برای جکت جدیدی برای فاز ۱۱ طی برگزاری مناقصه اشاره کرد و گفت: برای تاپ‌ساید نیز پیمانکار ایرانی انتخاب شده و در حال اجرا است.

خجسته‌مهر تولید گاز در میدان مشترک بلال از چاه توصیفی، انعقاد قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی و تنفیذ آن در آینده نزدیک، حفر ۷۰ حلقه چاه برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی و برگزاری مناقصه برای حفاری ۱۵ حلقه چاه دیگر در این میدان و معرفی دو بسته ۱۰ حلقه‌ای دیگر در آینده نزدیک، اجرای خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی، اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه در این میدان، افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از مناطق مرکزی که به زمستان امسال می‌رسد و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ۱۰ میلیون بشکه‌ای دیگر از این شرکت در سال آینده را از برنامه‌ها و دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم برشمرد.

وی در ادامه به فعال کردن ۸۵ درصد ناوگان دکل‌های حفاری در این دولت اشاره کرد و افزود: به‌دنبال آن هستیم قیمت تمام‌شده پروژه‌ها و زمان را کاهش دهیم و در همین حال کیفیت کار را بالا ببریم.

برای اکتشاف حد و مرزی قائل نیستیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در بخش پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره بلوک‌های اکتشافی تازه اضافه‌شده در شرکت ملی نفت ایران گفت: از گذشته دور ۱۰ بلوک اکتشافی در کشور تعریف شده بود، اما برای اکتشافات مرزی قائل نیستیم و کل کشور می‌تواند گستره اکتشافی باشد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در این دولت ۱۶ بلوک برای شروع فعالیت‌های اکتشافی تعیین شده است، افزود: بر اساس شواهد این بلوک‌ها می‌تواند حدود ۱.۲ میلیارد دلار نیاز سرمایه‌ای (برای مرحله اکتشاف) داشته باشد که ترجیح بر استفاده از قراردادهای اکتشاف و توسعه است و هر شرکت ایرانی و خارجی بتواند کار را انجام دهد، کار اکتشاف و توسعه را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی از انجام ۳ هزار و ۱۰۰ نفر ساعت مذاکرات فنی و قراردادی با روس‌ها یاد کرد و گفت: این مذاکرات برای قراردادی شدن تفاهم‌نامه‌ها هنوز به اتمام نرسیده است، اما ۶ میدان نفتی و دو میدان گازی در محور مذاکرات با روس‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره حساسیت برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌ها توضیح داد: تقریباً در بخش بالادستی و پایین‌دستی نفت عمده خدمات فنی ما از سوی پیمانکاران ایرانی و بخش خصوصی انجام می‌شود. در بخش بالادستی به‌ویژه در حفاری، سرویس‌های خدمات حفاری شامل ۱۵، ۱۶ سرویس افزون بر دکل حفاری، تمامی خدمات فنی چاه‌ها، از نمودارگیری گرفته تا خدمات درون‌چاهی، نصب پمپ‌های درون‌چاهی که مربوط به نگهداشت توان تولید است، همه سهم پیمانکاران ایرانی و بخش خصوصی است که دستاورد بزرگی به‌شمار می‌رود.

۴ میلیارد دلار قرارداد با روس‌ها تاکنون اجرایی شده است

خجسته‌مهر نتیجه تعاملات با روس‌ها را امیدوارکننده خواند و گفت: ارزش سرمایه‌گذاری که با شرکت‌های روسی داشتیم و به اجرا منتهی شد حدود ۴ میلیارد دلار است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اقدام‌ها برای جلوگیری از افت فشار پارس جنوبی تصریح کرد: فشارافزایی پارس جنوبی یک تکنولوژی جدید است و مهم‌ترین موضوع در فشارافزایی با توجه به تکنولوژی و سرمایه‌بر بودن، طراحی و مطالعات پایه است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه مطالعات به‌عنوان اساس کار در دو جبهه دنبال می‌شود، تصریح کرد: یکی طراحی و مطالعات انعقاد قرارداد داریم و دیگری طرح پایلوت است که سه کار مهم دارد: مطالعات‌ پایه و مطالعات مفهومی که انجام شده‌اند و کمپرسورهایی که باید فشار عظیمی را ایجاد کنند، از سوی شرکت ایرانی در دو سناریوی بخش دریا و خشکی در حال ساخت هستند و پیشرفت نیز دارند که امیدواریم تا دو سه ماه آینده قرارداد ای‌پی‌سی طرح پایلوت را انجام دهیم. زمینی که کمپرسورها استقرار می‌یابد، جانمایی شده و هیچ طرحی نسبت به این موضوع اولویت ندارد.
خجسته‌مهر از تشکیل کمیته راهبردی برای موضوع فشارافزایی خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم از همه ایده‌ها استفاده کنیم کمیته راهبردی تشکیل دادیم که یکی از وظایف، گسیل تمام ایده‌ها و استفاده از توان ساخت و اجرا در کل کشور است، یعنی از تمام ظرفیت کشور استفاده می‌کنیم، البته اگر به استعداد خارجی دسترسی یابیم، قطعاً استفاده می‌کنیم.

برای جذب سرمایه با شرکت‌های حوزه خلیج‌فارس مذاکره داریم

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های خارجی از هر نوع در شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، تصریح کرد: سبد سرمایه‌گذاری آماده است و نخستین پیشنهاد را به‌صورت طبیعی مورد بررسی قرار می‌دهیم، در بعضی موارد با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز برای سرمایه‌گذاری مذاکره کردیم و سهل‌الوصول‌ترین گزینه مبتنی بر توجیه اقتصادی را برای جذب سرمایه بررسی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یکی از موضوعات مهم و راهبردی در شرکت ملی نفت ایران را به‌دست آوردن سهام پالایشگاه‌های خارجی دانست و افزود: برای این موضوع آمادگی داریم و موضوعی تثبیت‌شده در وزارت نفت است، چراکه در راستای گسترش زنجیره فروش نفت و میعانات و فرآورده‌های نفتی ما است که در اساس‌نامه و هیئت مدیره به شرکت ملی نفت ایران این اجازه داده شده بتوانیم سهام پالایشگاه‌های فراسرزمینی را بخریم یا آها را اجرا کنیم و به‌محض دسترسی عملی می‌شود.

بلوک بامداد ۴ میدان جدید را در خود جای داده است

خجسته‌مهر از کشف بلوک بامداد در استان هرمزگان خبر داد و گفت: در این استان میدان گازی کیش را داریم، اما هیچ‌گاه فعالیت‌های اکتشافی پایان ندارد و ما استراتژی متفاوتی در این بخش با تولید و توسعه داریم. با انجام و تکمیل کارهای اکتشافی هر روز ثروت کشور تثبیت می‌شود و افزایش می‌یابد، اما اینکه چه زمان توسعه دهیم و تولید کنیم، استراتژی دیگری دارد. برای اکتشاف راهبردی برنامه یکصد ساله داریم و بر اساس اطلاعات، ذخایر اکتشاف‌نشده جمهوری اسلامی ذخایر قابل‌توجهی است که به‌تدریج اضافه می‌شود.

وی افزود: با روش‌های پراسپکت و خطوط لرزه‌ای دوبعدی مربوط به کارهای ژئوفیزیکی، همکاران من به ساختار هیدروکربوری از نوع گاز رسیدند که گستره‌اش شامل چهار میدان گازی است. برآورد می‌شود این ساختار حدود ۲۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز در خود جای داده و این بلوک اسمش بامداد و در استان هرمزگان در کنار میدان گازی کیش واقع شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به استقبال نسبی از اوراق سپرده کالایی اشاره و تصریح کرد: برخی از سرمایه‌گذاران خارجی در مذاکره با شرکت ملی نفت ایران آمادگی داشتند که در قبال سرمایه‌گذاری در ایران اوراق سپرده کالایی نفت را در کشورهای خارجی به فروش برسانند که این موضوع در حال مذاکره است.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از روز گذشته (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) کار خود را آغاز کرده است و تا روز شنبه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) ادامه دارد.

کد خبر 472726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =