طرح سقف قیمتی تأثیری بر عرضه نفت در بازارهای جهانی ندارد

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که عرضه نفت تحت تأثیر محدودیت‌های سختگیرانه مربوط به طرح سقف قیمتی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فاتح بیرول گفت: اقدام‌های گروه هفت به‌منظور مقابله با فرار از طرح سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت روسیه، وضع عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی تغییر نمی‌کند.

چندی پیش کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا بر سر اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه توافق کردند و پس از آن سقف قیمتی بالایی را برای فرآورده‌های نفتی روسیه تعیین کردند.

گروه هفت روز شنبه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) بدون اشاره به جزئیات در جریان نشست سالانه رهبران خود اعلام کرد که این گروه تلاش‌ها را برای مقابله با فرار از محدودیت‌ها در عین اجتناب از آثار مازاد عرضه و حفظ عرضه جهانی انرژی افزایش خواهد داد.

بیرول به رویترز گفت: تشدید نظارت بر اجرای طرح سقف قیمت‌ها بر عرضه جهانی نفت و سوخت تأثیر نمی گذارد.

وی افزود: هر گونه تغییر قابل‌توجه در بازارهای جهانی را مانند همیشه در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود بازتاب خواهیم داد، اما اکنون دلیلی برای ایجاد تغییر در تحلیل‌های این نهاد نمی‌بینم.

به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، سقف قیمت به دو هدف اصلی تداوم عرضه نفت روسیه جلوگیری از کمبود عرضه در بازار و اثر گذاری بر درآمدهای نفتی روسیه رسیده است.

بیرول تصریح کرد: نقاط ضعف و چالش‌هایی در طرح سقف قیمتی  وجود دارد که برای عملکرد بهتر می‌توان آنها را برطرف کرد.

سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گاز

اعضای گروه هفت ضمن حایت از سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت اعلام کردند که این یک راه‌حل موقت برای رفع کمبودهای احتمالی در بازارهای گاز جهان است و این در حالی است که کشورهای عضو این گروه در تلاش برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه هستند.

این اقدام فعالان محیط زیست را نگران کرده است و آنها هشدار داده‌اند که چنین اقدام‌هایی ممکن است گروه هفت را از تحقق هدف دستیابی به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ و محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ فارنهایت) دور کند.

بیرول گفت: احتمال می‌رود تقویت سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی بر تحقق اهداف اقلیمی اثر منفی داشته باشد، اما کشورهای عضو گروه هفت بار دیگر تأکید کردند که اگر این رویه باعث کاهش سرعت رسیدن به اهداق اقلیمی شود، تلاش‌ها در دیگر زمینه‌ها را برای رسیدن به هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تسریع می‌کنند که باعث می‌شود خللی در دستیابی به این هدف رخ ندهد.

وی ادامه داد: انتقال انرژی پاک و بسیار سریعتر از آن شرایطی که بسیاری فکر می‌کنند اتفاق می‌افتد.

منابع گفته‌اند که این تغییر لحن ازسوی آلمان که زمانی یکی از خریداران اصلی گاز روسیه بود، انجام شد و این بیانیه چارچوب زمانی برای سرمایه‌گذاری در بخش گاز نداشت.

بیرول گفت: هیچ چارچوب زمانی مشخصی وجود ندارد، اما من فکر می‌کنم موضوع اصلی به دلیل اتکای کشورهای اروپایی به‌ویژه به گاز روسیه برای دهه‌هاست. اکنون تغییر همه شرایط از روزی به روز دیگر آسان نیست.

وی گفت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بارها تصریح کرد که آلمان برای تحقق هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بسیار مشتاق است و من به سخنان او ایمان دارم.

کد خبر 473112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =