آمادگی ایران برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی/ راهبرد اصلی صنعت پتروشیمی ایران تسخیر بازار و مقاصد جدید صادراتی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع سفرا و سرکنسول‌های ایران در کشورهای جهان گفت: با آماده بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌خواهیم روند ورود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به صنعت پتروشیمی را تسهیل و تسریع کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مرتضی شاهمیرزایی شامگاه چهارشنبه (سوم خردادماه) در نشست بررسی راهبردهای توسعه همکاری­‌های بین‌المللی در صنعت پتروشیمی که با حضور سفرا و سرکنسول­‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف برگزار شد، بیان کرد: باید با متنوع‌ کردن محصولات و مشتریان صنعت پتروشیمی با همکاری دستگاه دیپلماسی کشورمان، در بازارهای جدیدی فعال شویم.

وی با ارزیابی مثبت از آینده و چشم‌انداز صنعت پتروشیمی ایران تصریح کرد: با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور، پیاده­‌سازی سیاست­‌های تأمین منابع مالی خارجی، تأمین کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی بسیار سریع­‌تر محقق می ‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آماده هرگونه همکاری و تعامل دوسویه با وزارت امور خارجه، هلدینگ­‌ها و شرکت‌های پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه از اهداف و راهبردهای اصلی صنعت پتروشیمی ایران تسخیر بازار و مقاصد جدید صادراتی در آفریقا، اروپای شرقی و کشورهای CIS است، گفت: اکنون صنعت پتروشیمی ایران با بیش از ۹۲ میلیون تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه است که حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی صادر می­‌شود.

شاهمیرزایی افزود: ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع­‌های پتروشیمی تولید می­‌شود و پارسال هم ۱۶ میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام و ۱۴ میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم بازار ارز داشت.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ میلیارد دلار سرمایه­‌گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده است و بیش از ۱۰۰ طرح توسعه­‌ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و ۲۱ طرح مهم به هلدینگ­‌های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده است.

شاهمیرزایی تصریح کرد: ۲۱ طرح مورد اشاره، طرح­‌های ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه­‌گذاری مجموع آن حدود ۹ میلیارد دلار برآورد می­‌شود.

وی تأکید کرد: صنعت پتروشیمی ایران به‌سرعت در حال بومی­‌سازی نیازهای خود است و اکنون در زمینه دانش فنی، کاتالیست‌ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت از طریق بومی‌سازی تأمین می­‌شود و پیش‌بینی می­‌کنیم تا پنج سال آینده در تأمین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا شویم.

فعال­‌تر شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران

معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: تا پایان فعالیت دولت سیزدهم همه ۹۹ کاتالیست مورد استفاده در صنعت بومی­‌سازی خواهد شد.

شاهمیرزایی خطاب به سفرای کشورمان گفت: باید از همه ظرفیت­‌های موجود در وزارت امور خارجه و سفارتخانه­‌های کشورمان برای فعال­‌تر شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با آماده بودن بسته­‌های سرمایه­‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران از دستگاه دیپلماسی کشورمان می­‌خواهیم روند ورود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به صنعت پتروشیمی ایران را تسهیل و تسریع کنند.  

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، هاب­‌های عسلویه و ماهشهر را دو قطب اصلی صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: افزون بر این دو هاب، مناطق انرژی­ بر پارسیان، دیر و سواحل مکران از دیگر مناطقی هستند که طرح­‌های توسعه­‌ای صنعت می‌توانند میزبان سرمایه ‌گذاران خارجی باشند، در حالی که زیرساخت‌های  منطقه جاسک نیز برای توسعه پتروپالایشگاه­‌ها آماده ورود سرمایه ‌گذاران است.

 شاهمیرزایی بیان کرد: باید به سمت توسعه و تکاپو در صنعت پتروشیمی حرکت کنیم و در این میان سفیران ایران در دیگر کشورها می­‌توانند برای توسعه این صنعت پایدار و ماندگار نقش‌آفرین و تعیین‌کننده باشند تا روابط با کشورهای مختلف در این صنعت پویا در ابعاد مختلف گسترش یابد.

به گزارش شانا، نشست بررسی راهبردهای توسعه و ارتقای تعاملات بین‌المللی صنعت پتروشیمی با هدف توسعه دپیلماسی انرژی همسو با توسعه بازار صادراتی پتروشیمی، معرفی ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های صنعت پتروشیمی کشورمان و بررسی راهکارهای تسهیل صادرات این صنعت با حضور سفرای ایران در کشورهای برزیل، هند، تانزانیا، بورکینافاسو، صربستان همچنین سرکنسول‌های کشورمان در گوانگژو چین و اکتائو قزاقستان برگزار شد.

کد خبر 473272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =