بیانیه پایانی سی‌وپنجمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در سی‌وپنجمین نشست خود با هدف بهبود ثبات بازار نفت ضمن تأکید بر تداوم بیانیه همکاری و منشور همکاری اوپک ‌و غیراوپک تصمیم گرفتند با ادامه و تعدیل کاهش‌های اعمال شده در کل سال ۲۰۲۴ میلادی در مجموع ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه نفت تولید کنند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک امروز (یکشنبه، ۱۴ خردادماه) در وین برگزار شد.

با توجه به تعهد مستمر کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در بیانیه همکاری (DoC) به‌منظور دستیابی و حفظ ثبات بازار نفت و در عین حال هدایت بازار نفت برای بلندمدت، همسو با رویکرد موفق به‌دلیل اقدام‌های محتاطانه، فعالانه و پیشگیرانه که به‌طور مداوم ازسوی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در بیانیه همکاری پذیرفته شده است، اعضا تصمیم گرفتند:

۱. بر چهارچوب توافقنامه همکاری که در دهم دسامبر ۲۰۱۶ (شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۵) امضا و در نشست‌های بعدی تأیید شد و در عین حال منشور همکاری اوپک و غیراوپک که در دوم ژوئیه ۲۰۱۹ (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه ۱۳۹۸) امضا شده است، تأکید شد.

۲. مجموع تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک و غیراوپک حاضر در بیانیه همکاری از یکم ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

۳. ضمن تأکید بر حق قانونی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) اختیار قانونی تمدید شد تا به دقت شرایط بازارهای جهانی نفت، مقدار تولید و سطح پایبندی اعضا به سطح تولید تعیین شده در بیانیه همکاری را با کمک کمیته فنی مشترک (JTC) و دبیرخانه اوپک زیر نظر داشته باشند. افزون بر این نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس هر دو ماه یکبار برگزار شود.

۴. نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هر ۶ ماه یکبار مطابق نشست‌های عادی برنامه‌ریزی شده اوپک برگزار شود.

۵. به کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) اختیار داده شد نشست‌های بیشتری برگزار کند یا در صورت نیاز برای رسیدگی به تحولات بازار نفت درخواست برگزاری نشست وزارتی اوپک‌پلاس را ارائه دهد.

۶.  پایبندی به بیانه همکاری با توجه به سطح تولید نفت خام، باید بر اساس اطلاعات منابع ثانویه و روش اعمال شده برای کشورهای عضو اوپک پایش شود.

۷. بر اهمیت حیاتی پایبندی به بیانیه همکاری و جبران تخطی‌ها از سطح تولید تعیین شده در جدول پیوست و در عین حال سطوح تولیدی از پیش تعیین شده تصریح شود.

۸. سی‌وششمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ (یکشنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۲) برگزار شود.

کد خبر 473715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =